Kom hurtigere ud i verden fra Midtjyllands Lufthavn

Man skal kunne nå hele verden fra Midtjyllands Lufthavn. Det er ambitionen og tanken bag en kampagne, der skal vise hvor nemt og hurtigt det er at flyve via København og ud i verden. Tjek ind i Midtjyllands Lufthavn - og hent din kuffert i Miami.

50 minutter. Det er rejsetiden fra flyet triller ud på startbanen i Midtjyllands Lufthavn til man lander i Københavns Lufthavn. Og netop den korte afstand mellem de to lufthavne er udgangspunktet for en ny kampagne, der skal få flere midtjyder til at starte rejsen ud i verden fra den midtjyske lufthavn:

"Kampagnen skal kort sagt vise, at det er muligt for jyderne, at nå hele verden fra Midtjyllands Lufthavn. For få midtjyder ved, hvor hurtigt og enkelt det er, at komme her fra Midtjyllands Lufthavn til København - og dermed hvor nemt det er at flyve videre med en af de 166 direkte ruter fra Københavns Lufthavn og videre ud i verden", fortæller lufthavnschef, Frans Bjørn-Thygesen.

Han er gået sammen med Københavns Lufthavn om kampagnen, der skal vise, hvor nemt det f.eks. er at komme fra Midtjylland til Miami.

”Vi tror på, at indenrigs-flytrafikken har et stort potentiale for at vokse endnu mere. Sidste år steg trafikken mellem Midtjylland og København, men det midtjyske erhvervsliv er meget internationalt orienteret, så der er god grobund for vækst i de kommende år. Vi har testet konceptet af i en lignende kampagne, som vi lavede sammen med Sønderborg Lufthavn, som havde en god effekt, siger Henrik Peter Jørgensen, der er kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavn.

Kampagnen begynder mandag den 23. januar i uge 4 og varer frem til og med uge 6 og vil bl.a. bestå af en række annoncer målrettet det midtjyske.

Indenrigsflyvning er Jyllands svar på metroen
"Der er mange fordele ved at benytte Københavns Lufthavn som første destination på en effektiv udenrigsrejse. Københavns Lufthavn er et rigtig godt transit-sted, for rejser der starter i Jylland", siger Frans Bjørn-Thygesen, der på indenrigsflyvningens vegne har store håb for fremtiden:

"Mit håb er, at de hurtige flyforbindelser mellem provinsen og Københavns Lufthavn gennem mange daglige afgange på sigt kan gøre indenrigsflyvninger til Jyllands svar på metroen," siger Frans Bjørn Thygesen.

Afgørende for lokal udvikling
Formand for bestyrelsen for Midtjyllands Lufthavn og borgmester i Holstebro, H.C. Østerby, glæder sig over, at der med kampagnen stilles skarpt på indenrigsflyvningens betydning for udviklingen i landsdelene:

"Ruten fra Midtjyllands Lufthavn via Københavns Lufthavn videre ud i verden gør det muligt for vores virksomheder at komme hurtigt ud i verden, og spiller derfor en afgørende rolle i forhold til at skabe vækst og arbejdspladser i Midtjylland. Den faste rute til København er med til at sikre virksomhederne gode rammebetingelser og en fleksibel og effektiv transport".

Kom hurtigt ud i verden
Og det synspunkt bakkes op af Københavns Lufthavn:

"Hvis virksomhederne skal klare sig i den globale konkurrence er det afgørende, at vi hurtigt kan komme ud i verden - og at kunderne hurtigt kan flyve til Midtjylland og resten af Danmark. Gode flyforbindelser mellem landsdelene skaber ganske enkelt sammenhængskraft, vækst og udvikling i hele Danmark. Og så skal ferierende midtjyder naturligvis også have let ved at flyve ud i verden," siger Henrik Peter Jørgensen.

Fakta om kampagnen

• Københavns Lufthavn er fra 1925. Med 29 millioner passagerer i 2016 og 166 direkte ruter, heraf 36 til fjerne rejsemål, er det Nordeuropas vigtigste trafikknudepunkt.
  • Midtjyllands Lufthavn, som oprindelig hed Karup Lufthavn, er fra 1965. På hverdage er der 8 daglige afgange til og fra København fra Midtjyllands Lufthavn. I weekenden op til 5 daglige afgange. Dertil lidt charter i sæsonen.
  • Fra Midtjyllands Lufthavn kan man tjekke sin kuffert direkte ind til f.eks. Miami eller de mange andre destinationer som DAT kan tilbyde via aftaler med flyselskaberne SAS og Finnair.
  • F.eks. har SAS flere hundrede daglige direkte afgange fra København til Skandinavien, Europa og fjerne rejsemål som f.eks. Miami, Milano og Malta.
  • En række af elementerne i kampagnen kan ses på dette link: http://midtjyllandslufthavn.hurtigereudiverden.dk/