Wizz Air åbner rute fra København til Sofia

Få dage før Wizz Air har første afgang den 22. marts på den nye rute mellem Makedoniens hovedstad Skopje og København, er Europas fjerdestørste lavprisselskab klar med en ny rute – denne gang fra Bulgariens hovedstad Sofia

Hidtil har de fleste danske flyrejsende mest kendt Bulgarien fra sommerens solrejser til strandbyer som Varna og Sunny Beach. Det vil ungarske Wizz Air nu lave om på.

Fra den 13. juni kan man komme med direkte fly tre gange om ugen til Bulgariens spændende hovedstad Sofia.

”Vi er glade for at annoncere endnu en spændende rute fra Danmark. Sammen med Skopje er Sofia den anden by, vi flyver til med lave billetpriser fra København. Vi er overbeviste om, at danske rejsende vil sætte pris på at besøge østeuropæiske Sofia, der er en dynamisk hovedstad med mange flotte monumenter og en utrolig spændende historie,” siger Gabor Vasarhelyi, kommunikationschef for Wizz Air.

En af Europas ældste hovedstæder
Sofia ligger i den vestlige del af landet ved foden af Vitosha bjergene. De 1,2 millioner indbyggere kan prale af at bo i en af de ældste hovedstæder i Europa.

Byen blev grundlagt for omkring 2.700 år siden i det 8. århundrede f.kr. Den bulgarske hovedstad er dog ikke blot kendt for sin historie, sin kultur og status som en af de billigste destinationer i Europa.

”Sofia er også kendt for sin smukke natur og kan blandt andet byde på et ski-resort i Vitosha-bjergeene tæt på byen,” fortæller Gabor Vasarhelyi.

Østeuropa er et spændende marked
Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn, ser et stort potentiale i Wizz Airs omfattende netværk i Østeuropa.

”Med Wizz Airs to nye ruter til Østeuropa er vi i gang med at få lukket op for et helt nyt spændende marked – ikke blot for danske rejsende, men også for Østeuropæere, der får nemmere ved at tage på ferie og forretningsrejse til Danmark,” siger Peter Krogsgaard.

Der flyves fra Sofia til CPH mandag, onsdag og fredag klokken 18:00 lokal tid med ankomst klokken 19:45. Fra CPH til Sofia er afgangen klokken 20:15. Billetterne er allerede til salg til priser fra EUR 39,99.

Fakta om Wizz Air

• Ungarske Wizz Air blev dannet i 2003. Har hovedsæde i Budapest Liszt Ferenc International Airport.
  • Med 16,5 millioner sidste år er Wizz Air Østeuropas største lavprisselskab
  • Råder over 64 Airbus 320 og 321 fly, der betjener omkring 120 destinationer i 38 lande
  • Har hidtil fløjet primært fra mindre lufthavne i Østeuropa, men har i dag ruter fra Gatwick og Luton ved London, fra en række mindre lufthavne i Sverige og Norge og nu fra Københavns Lufthavn.