CPH atter verdens bedste til at skaffe nye flyruter

På verdens førende luftfartskonference, World Routes i Durban, har flyselskaber fra hele verden for anden gang på tre år kåret Københavns Lufthavn som verdens bedste lufthavn til ruteudvikling.

Efter at have opnået en delt andenplads sidste år, genvandt Københavns Lufthavn i aftes prisen som verdens bedste til ruteudvikling i kategorien ’lufthavne mellem 20 og 50 mio. passagerer’. Det skete på luftfartskonferencen World Routes i Durban i Sydafrika, hvor flyselskaber fra hele verden stemte CPH til tops foran lufthavnene fra Abu Dhabi, Bruxelles, Dublin, München og Wien.

Det er utrolig vigtigt for København og Danmark, at flyselskaberne endnu engang har valgt os til verdens bedste lufthavn til ruteudvikling. Det er en anerkendelse af det store opsøgende arbejde vi laver med at udvikle og præsentere businesscases for flyselskaberne, og jeg er stolt og beæret over, at vi har vundet titlen som verdens bedste to gange og er blevet nomineret hele tre gange,” siger Thomas Woldbye, adm. direktør, Københavns Lufthavne A/S.

Flyruter skaber vækst
En analyse fra Copenhagen Economics har tidligere påvist, at en international flyrute har en samfundsmæssig værdi på op til 200 mio. kr., bl.a. fordi der kommer flere forretnings- og fritidsrejsende til landet. Og senest har Oxford Research i en rapport regnet sig frem til, at en realisering af Københavns Lufthavns vækstvision, Expanding CPH, om vækst i antallet af ruter svarende til 40 mio. passagerer i Københavns Lufthavn vil kunne skabe op til 84.000 nye job i hele landet. Med andre ord: Internationale flyruters samfundsmæssige betydning er enorm. Derfor arbejder Københavns Lufthavn også kontinuerligt målrettet på at tiltrække nye ruter til landet.

Internationale flyruter skaber vækst, arbejdspladser og investeringer. Derfor er konkurrencen mellem lufthavne om at tiltrække nye ruter blevet intensiveret gennem de seneste 10-15 år. Og derfor er det et fantastisk skulderklap til os, at vi nu to gange på tre år er blevet kåret som verdens bedste til ruteudvikling,” siger Ole Wieth Christensen, ruteudviklingschef i Københavns Lufthavn.

Flyselskaberne bag kåringen
”En af grundene til, at vi vægter denne pris meget højt, er at det er flyselskaberne, der kårer vinderne. Derfor er kåringen en indikation på, at flyselskaberne mener, at vores analyser, rutedata og forslag til udvikling af nye og eksisterende ruter er særdeles brugbare for dem,” siger Ole Wieth Christensen.

Den 21. World Routes konference bliver afholdt i Durban i disse dage. På konferencen mødes cirka 2.500 repræsentanter fra 250 flyselskaber, 650 lufthavne og 170 turismeorganisationer verden over for at diskutere og forhandle udvikling af nye flyruter.