Digital turistinformation rykker ind i lufthavnen

Turister får fremover en endnu bedre velkomst, når de lander i Københavns Lufthavn. Det skal en ny, digital turistinformation, som lufthavnen og Københavns Kommune i fællesskab står bag, sørge for.  

20.05.2015

Hvordan kommer jeg hurtigst fra lufthavnen til Den lille havfrue? Hvor kan jeg spise mig mæt i det nordiske køkken? Hvilke koncerter og udstillinger er aktuelle i netop denne weekend?

Spørgsmål om alt fra transport, spisesteder, kulturelle begivenheder og seværdigheder kan turister fremover få svar på allerede imens de venter på deres bagage i Københavns Lufthavn.

I bagageudleveringen bliver rejsende fra på mandag den 18. maj mødt af en otte meter lang digital, interaktiv væg, hvor turister og andre besøgende kan udnytte ventetiden til at få information om København.

På væggen findes både digitale touch skærme med turistinformation, rejseinformation med afgangstider for offentlig transport og mulighed for personlig betjening af en turistinformationsmedarbejder via skærmopkald. I forlængelse af væggen findes også billetautomater til offentlig transport og det officielle bykort til at tage med videre.

Sammen om en bedre velkomst
Københavns Lufthavn og Københavns Kommunens Kultur- og Fritidsforvaltning, som overtog ansvaret for turistinformationen i København fra Wonderful Copenhagen i januar i år, er gået sammen om at give udenlandske turister en bedre velkomst.

For Københavns Lufthavn er det især et spørgsmål om at gøre ventetid til oplevelsestid.

Samarbejdet med Københavns Kommune om den digitale turistinformation sikrer, at passagererne kan benytte ventetiden i bagageudleveringen konstruktivt. Selvom vi sammen med fly- og handling-selskaberne inden for det seneste år har reduceret ventetiden markant, så giver den digitale information de rejsende god mulighed for at danne sig et overblik over både transportmuligheder og seværdigheder siger kommunikationsdirektør, Henrik Peter Jørgensen, Københavns Lufthavne A/S.

Københavns kultur- og fritidsborgmester Carl Christian Ebbesen (DF) peger på, at den digitale turistinformation er et led i kommunens nye turismeindsats, hvor turister skal tilbydes turistinformation flere steder i byen.

”Jeg og kommunen ønsker at møde turisterne dér, hvor de er. I byrummet, i kulturinstitutioner og i lufthavnen, som for mange turister er det første rigtige møde med København og Danmark. Førstehåndsindtrykket er vigtigt, og her spiller en inspirerende og informativ turistinformation en væsentlig rolle. Den digitale turistinformation i lufthavnen skal være med til at byde turisterne velkommen og give dem en god start på deres ophold i København ” siger kultur- og fritidsborgmesteren.  

Bagageudleveringsområdet i lufthavnen er ved at undergå en større ombygning og makeover. Indtil videre pryder store gulv-til-loft-billeder af forskellige byområder i København væggene, og et stort antal af de klassiske, flaskegrønne københavnerbænke er rykket ind mellem bagagebåndene. Det er nogle af de tiltag, der sammen med den nye informationsvæg skal give turisterne et indtryk af, at byen allerede starter i lufthavnen.

Fakta om den digitale informationsvæg

  • Otte meter lang digital informationsvæg, hvor turister selv kan søge information via touch skærme eller ringe op via en skæm og få personlig betjening af en medarbejder fra Københavns Turistinformation.
  • Stationen er inddelt i tre sektioner, henholdsvis en digital turistinformation, transportstavler og billetautomater til offentlig transport i Danmark og Sverige.