Københavns Lufthavn er nu også kinesisk

Der er kamp om de stadigt flere velhavende kinesere, der rejser til Europa på ferie og forretning. Vinderne bliver dem, der tager mest hensyn til kinesisk kultur og sprog. CPH følger nu op på succesen med kinesiske guider i Københavns Lufthavn og lancerer kinesisk app og hjemmeside. 

20.12.2013

Spørger man kinesiske rejsende, er sproget og kulturen de største barrierer, når man overvejer en ferie- eller forretningsrejse til Europa.

Derfor følger Københavns Lufthavn nu op på successen med kinesiske guides og kulturkurser for butikkerne og lancerer en kinesisk app og en kinesisk hjemmeside. 

App oversætter skilte til kinesisk
App’en kan oversætte skilte, vise vej og give info på kinesisk om alt fra menukort og taxfree til afgange og gates. Og det er initiativer, der er helt nødvendige, hvis Danmark skal kunne tiltrække kinesiske rejsende, vurderer Peter Rømer Hansen, udviklingsdirektør i Wonderful Copenhagen.

”Nutidens kinesiske turister er digitale og online. Før rejsen søger de meget aktivt efter information og inspiration på kinesisk. Og når kineserne så rejser til København og Skandinavien efterlyser de mere information og service på kinesisk,” siger Peter Rømer Hansen.

Overborgmesteren: Konkurrencen er hård
Overborgmester Frank Jensen er glad for, at Københavns Lufthavn tager initiativ til at imødekomme de kinesiske turister. Det er også et område Københavns Kommune har fokus på.

”København er et populært mål for kinesiske turister, og antallet af besøgende fra Kina er stærkt stigende.  Konkurrencen om turisterne er hård, og derfor synes jeg også, at det er rigtigt positivt, at Københavns Lufthavn nu sætter fokus på at imødekomme kineserne på deres eget sprog. Det gør vi også i København, hvor vi har en kinesisk version af kommunens hjemmeside kk.dk,” siger Frank Jensen.

Vi skal møde kineserne på kinesisk
Der rejser efterhånden knap 60.000 kinesere gennem Københavns Lufthavn hvert år – et antal, der meget gerne skulle vokse i de kommende år, lyder det fra lufthavnens Salg- og Markedsdirektør Carsten Nørland:

”80 millioner kinesere var på udlandsrejse sidste år, heraf fire millioner til Europa. Og antallet vokser. Hvis Danmark skal have del i det store rejseboom, er det utrolig vigtigt, at kineserne opdager Danmark – og når de gør det og rejser hertil, er det mindst lige så vigtigt, at de i Danmark bliver taget vel imod på deres eget sprog og kultur,” understreger Carsten Nørland.

Guider og kulturkurser i lufthavnen
Det seneste år, har lufthavnen rekrutteret foreløbig 17 kinesiske guider, der alle bor i Danmark.

Der er afholdt en række kurser for de ansatte i lufthavnens shopping center i, hvordan man behandler kinesiske gæster, der er opsat skilte på kinesisk og udarbejdet en kinesisk velkomst-brochure.

Med knap 24 millioner passagerer i Københavns Lufthavn årligt, fylder de knap 60.000 kinesere måske ikke alverden.

En investering i fremtiden
”Men vi ser også vores Kina-strategi som en investering i fremtiden, og vi har en tro på, at en ganske stor del af lufthavnens fortsatte vækst vil komme fra Kina og Asien,” siger Carsten Nørland.

Også butikkerne i lufthavnen er glade for kinesiske rejsende, der generelt bruger tre gange så meget på at shoppe som den gennemsnitlige rejsende.I flere af luksusbutikkerne er op mod halvdelen af salget til kinesiske passagerer.

FAKTA

 Antallet af kinesiske overnatninger i Danmark er steget fra 54.000 i 2009 til 114.000 i 2012, heraf 104.000 alene i København.
 Sproget er det største problem for kinesiske rejsende, viser en tilfredshedsundersøgelse blandt de knap 60.000 kinesere, der årligt rejser gennem CPH
 Otte ud af ti kinesiske rejsende i Københavns Lufthavn har en smartphone. I Kina er mere end 500 millioner på internettet
 CPH’s nye app kan oversætte skilte, vise vej og give info på kinesisk om alt fra menukort og taxfree til afgange og gates.
• Også CPH’s hjemmeside udkommer nu i kinesisk version

• Wonderful Copenhagen arbejder i det skandinaviske Chinavia projekt bl.a. med at udvikle kinesiske hjemmesider, kort og app’s og servicekurser for turismeerhvervet.
• Københavns Kommune har været søster by med Beijing siden 2012, og har blandt andet en samarbejdsaftale med Beijing om turisme og bæredygtig byudvikling