200.000 flyrejsende fra Polen til CPH

SAS har netop føjet millionbyen Lodz til rækken af direkte ruter fra Polen til København. Dermed er Københavns Lufthavn forbundet med syv polske byer. Det betyder omkring 200.000 primært polske rejsende til og fra hovedstaden. Flertallet rejser videre ud i verden. Det styrker CPH’s position som trafikknudepunkt.  

31.05.2012

SAS' rutekort i Polen har vokseværk. Polske forretningsrejsende og turister kan nu rejse med SAS til Københavns Lufthavn og videre ud i Europa fra seks byer: Gdansk, Lodz, Katowice, Poznan, Wroclaw og Warszawa.
 
Også det polske flyselskab LOT flyver til Warszawa to gange dagligt, mens Norwegian betjener Krakow tre gange om ugen. Det giver i alt 86 ugentlige afgange fra Polen til København.

Senest fik SAS tilføjet Polens tredjestørste by Lodz til sit polske rutenet.

"Polen, som er inden for nær afstand til København, er et vigtigt marked for os. Vi kan tilbyde flere direkte ruter og mange transfermuligheder for SAS' kunder, som kommer fra eller skal til Polen," siger Per Møller Jensen, vice president for brand, marketing og EuroBonus i SAS.

Udvide oplandet
For Københavns Lufthavn er de mange små ruter fra Polen til København også en helt afgøren de udvikling. Den nye World Class Hub strategi betyder, at Københavns Lufthavn arbejder målrettet på at udvide oplandet med Polen, Baltikum og Nordtyskland for at blive Nordeuropas førende trafikknudepunkt.

”Flyruter er den direkte vej til vækst og arbejdspladser. Og hvis Danmark og Københavns Lufthavn skal være Nordeuropas trafikknudepunkt, så kræver det, at vi har en masse mindre ruter fra Polen, Skandinavien og Baltikum, der kan føde passagerer ind til de europæiske og ikke mindst interkontinentale ruter.” siger salgs- og markedsdirektør i Københavns Lufthavn, Carsten Nørland.

Mere vækst i vente
Størstedelen af SAS-passagerne fra Polen flyver direkte videre fra Københavns Lufthavn og ud i verden. Men Københavns Lufthavn forventer at cirka 22.000 af de rejsende bliver i Danmark som forretningsrejsende eller turister.

Følger man Visit Denmarks regnemodeller betyder det en ekstra omsætning i Danmark på 54 millioner kroner og cirka 70 nye arbejdspladser.

”Og vi tror, der er potentiale for endnu mere vækst. Det kan tage forholdsmæssig lang tid for polakker at komme fra de større provinsbyer til Warsawa for at flyve ud i verden. Her er en direkte rute til København ofte et langt bedre alternativ,” siger Carsten Nørland.