18.09.2017

Københavns Lufthavn beklager generne efter arbejdsnedlæggelse

Stor ros fra lufthavnen til passagererne, der for langt de flestes vedkommende tog torsdag morgens overenskomststridige arbejdsnedlæggelse i security og de lange køer med oprejst pande.  

Sikkerhedspersonalet i Københavns Lufthavn nedlagde i morges klokken 05.00 arbejdet.

”Den overenskomststridige arbejdsnedlæggelse blev sat i værk helt uden varsel – lige før den travle morgentrafik. Det er meget usædvanligt og ganske uacceptabelt,” siger lufthavnens kommunikationsdirektør Henrik Peter Jørgensen.

Den fire timer lange overenskomststridige arbejdsnedlæggelse betød usædvanligt lange køer og mange forsinkelser for de rejsende. Flere fly måtte afgå uden at få alle passagerer med eller måtte udsætte afgangen, da der i tre timer kun var et af 16 spor bemandet i det centrale sikkerhedstjek.

Lufthavnen beklager

”Vi vil gerne beklage overfor flyselskaber og passagerer, at denne torsdag morgen bestemt ikke blev en god morgen. Vi forstår til fulde, at det har været en frustrerende og forvirrende morgen for passagerne. Og set i det lys, er der al mulig grund til at rose de rejsende, som for langt de flestes vedkommende trods alt tog strabadserne med oprejst pande,” siger Henrik Peter Jørgensen.

Den overenskomststridige arbejdsnedlæggelse sluttede klokken 9.  Ved 11-tiden var køerne ved security afviklet, men der var stadig pres på transfercenteret, hvor mange skulle have ombooket deres fly og billetter.

Baggrunden for arbejdsnedlæggelsen
Baggrunden for den overenskomststridige arbejdsnedlæggelse er, at overenskomstforhandlingerne mellem lufthavnen og sikkerhedspersonalet i VSL, Vagt og sikkerhedsfunktionærernes landssammenslutning, har været brudt sammen og sendt til forligsmanden. Der er tidligere indgået et forlig for transportområdet, hvor der er aftalt meget begrænsede lønstigninger.

”Lufthavnen er en del af det danske arbejdsmarked, og vi er derfor forpligtet til at forhandle inden for rammerne i transportforliget. Det betyder, at vores råderum er begrænset. Og det gør jo ikke forhandlingerne nemmere, at sikkerhedspersonalet helt uden varsel nedlægger arbejdet,” siger Henrik Peter Jørgensen.
”Vi var meget tæt på at nå et resultat. Derfor er vi forundret over denne reaktion, ” siger han.

Force majeure

”Det er blevet fremført, at Lufthavnen ønsker at kunne sende medarbejdere hjem uden løn ved helt særlige force majeure situationer. Det er ikke korrekt. Vi har blot ønsket at få mere præcise regler, efter den islandske askesky lagde lufthavnen øde i seks døgn i 2010. Vi ønsker ikke at sende medarbejdere hjem uden løn men blot at kunne bede medarbejdere gå på afspadsering i helt ekstraordinære situationer,” understreger Henrik Peter Jørgensen.