Ny operatør for lufthavnens reklamer

Clear Channel Danmark A/S overtager ansvaret for drift og udvikling af reklamemedierne i Københavns Lufthavn. 

29.07.2009

Københavns Lufthavn får næste år ny operatør på reklameområdet, når Clear Channel Danmark A/S pr. 1. januar 2010 overtager ansvaret for alle udendørs og indendørs reklamemedier som lysskilte, udstillingspladser, skærme og storformat-bannere i lufthavnen.

Efter en international udbudsrunde om lufthavnens reklamekoncession har Københavns Lufthavne A/S i dag indgået en 5-årig kontrakt med Clear Channel Danmark A/S, et datterselskab af Clear Channel Outdoor, som er verdens største udbyder af outdoor medier med selskaber i 65 lande.

”Clear Channel er et selskab med solid erfaring og ekspertise inden for outdoor reklame. Vi ser frem til at samarbejde med dem om at udvikle og udvide området i Københavns Lufthavn i de kommende år – blandt andet via nye og innovative medieplatforme,” siger forretningsansvarlig Lasse Barsholm, Københavns Lufthavne A/S.

”Der er et stort potentiale for reklamemedier i lufthavnens unikke, internationale miljø, hvor annoncører har mulighed for at kommunikere effektivt med beslutningstagere på B-to-B markedet og købedygtige forbrugere på B-to-C markedet, ”tilføjer han.

Show case for nye reklamemedier
Clear Channel Danmark A/S har 170 medarbejdere og en årsomsætning på ca. 250 mio. kr. Selskabet står bl.a. for projiceringen i Metro, alle former for medier på Banedanmarks og DSB's arealer, buslæskærme i 41 kommuner, 85 pct. af markedet for busreklame i Danmark og 70 pct. af det danske billboard marked.

Med den nye koncessionsaftale segmenterer selskabet sin position som markedsleder på det danske outdoor marked med en samlet markedsandel på 65 pct.

”Det er vores målsætning, at Københavns Lufthavn til enhver tid skal fremstå som en af de absolut førende internationale lufthavne på reklameområdet – en ”show case”, hvor de mest moderne og visuelt spændende reklamemedier bliver sat i drift,” siger adm. direktør Henrik Sørensen, Clear Channel Danmark A/S.

Han tilføjer, at der er et betydeligt udviklingspotentiale på reklameområdet i Københavns Lufthavn, som Clear Channel ser frem til at udnytte i de kommende år.

Internationalt har Clear Channel bl.a. koncessionsaftaler med nogle af de største lufthavne i USA og dækker 6 ud af 10 passagerer på det amerikanske marked. Derudover er selskabet koncessionshaver i 67 lufthavne i andre lande fordelt på fem verdensdele. I Europa har Clear Channel bl.a. koncessionsaftaler med lufthavnene i Oslo, Helsinki og Zürich.

Clear Channel Danmark A/S overtager koncessionen i Københavns Lufthavn efter AFA JCDecaux, der gennem en årrække har drevet og udviklet reklamemedierne i lufthavnen.