Ny serviceordning for rejsende med et handicap er i luften

Fremover kan alle passagerer med reduceret mobilitet få assistance hele vejen gennem lufthavnen fra ankomststed - det vil sige metro, tog eller parkeringshus - til den rejsende sidder i flysædet eller omvendt. Ifølge de første brugere giver det en tryghed at vide, at de fremover kan få professionel hjælp til blandt andet bagage og check-in både ved afgang og ankomst i alle europæiske lufthavne. 

25.07.2008

Ved midnatstid den 26. juli trådte Københavns Lufthavns nye serviceordning til rejsende med et handicap i kraft. Det skete som følge af nye myndighedskrav på området, efter EU har besluttet at alle europæiske lufthavne skal indføre en standardiseret serviceordning. Som hidtil er omkostningerne forbundet med servicen inkluderet i flyselskabernes billetpris.

Behagelige faciliteter
En af de første brugere, der benyttede sig af den nye serviceordning, var fru Mårtensson fra Göteborg:

Det giver en tryghed at vide, at jeg kan få hjælp til transporten i lufthavnene, hvor afstandene er store. Desuden er det rart, at der findes behagelige og rolige faciliteter, hvor jeg kan vente indtil mit fly afgår," siger hun.

Forud for introduktionen af den nye serviceordning er der lagt mange arbejdstimer i dialogen mellem Københavns Lufthavn, Danske Handicaporganisationer, flyselskaberne og Falck, som alle
er kommet med anbefalinger til, hvordan den nye serviceydelse skal se ud. Falck har i praksis fået opgaven at sikre de cirka 100.000 rejsende med et handicap en god og tryg assistance, mens de opholder sig i Københavns Lufthavn.

Trænet i at levere god service
De cirka 80 ansatte på Falck-stationen i lufthavnen er særligt trænede til opgaven. Størstedelen af medarbejderne har en baggrund i sundhedssektoren og har forud for opstarten gennemgået kurser i blandt andet sygetransport, befordring af bevægelseshæmmede og kørsel på lufthavnsområdet. Også handicaporganisationerne har givet personalet vejledning i, hvordan personer med et handicap hjælpes bedst muligt:

Alle medarbejdere har gennemgået en teoretisk og praktisk uddannelse i de særlige processer, som gælder i lufthavnen. Vi har blandt andet skullet lære lufthavnsområdet at kende. Desuden er vi alle blevet trænet i brug af transportmidler og det særlige it-udstyr, som er udviklet specielt til at koordinere bestillinger og ressourcer i lufthavne,” siger Pernille Hvolbøl, stationsleder hos Falck.

Det summer af liv i assistancecentret, der ligger i Transfercentret i transitområdet. Assistancecentret er hjertet i lufthavnens handicapordning. Her samles og koordineres blandt andet alle forhåndsreservationer foretaget af rejsende med reduceret mobilitet. Assistancecentret fungerer samtidig som opholdsrum for passagerer, der er i transit, eller afventer assistance.

En professionel leverandør
Også Københavns Lufthavne har glædet sig til opstart af den nye serviceordning i lufthavnen, som skal sikre, at rejsende med et handicap fremover kan opleve verden på lige fod med alle andre:

I tæt dialog med blandt andre Danske Handicaporganisationer har vi i fællesskab udviklet en ordning, som lever op til myndighedernes bestemmelser og som sikrer de rejsende en god service. Falck er kommet flot fra start, og jeg er meget tilfreds med deres professionalisme og det høje serviceniveau, de leverer,” siger Henrik Peter Jørgensen, driftsdirektør i Københavns Lufthavne A/S.

Læs mere om bestilling af serviceordningen, afhentningssted, transportmuligheder og Security-regler i Københavns Lufthavn.