Hollandsk flyvekontrol kan give forsinkelser for dansk flytrafik

Flyvekontrollen i Maastricht, der varetager kontrollen af flytrafikken i luftrummet over Holland, Belgien, Luxembourg og en del af det nordvestlige Tyskland opdaterer i den kommende tid deres flyvekontrolsystem. Det kan give forsinkelser for rejsende til og fra Danmark.

Opdateringen af flyvekontrolsystemet i Maastricht (MUAC) betyder, at der i en periode omkring jul og nytår vil være lavere kapacitet i luftrummet over Benelux-landene, og det kan skabe forsinkelser for flytrafikken fra Danmark til og fra Syd- og Vesteuropa.

Flyselskaberne kan i et vist omfang anvende alternative flyveruter for at minimere risikoen for forsinkelser, men alle flyvninger, der skal passere gennem det nordvesteuropæiske luftrum, kan blive berørt af forsinkelser. Det er desværre ikke muligt at forudsige hvilke fly der bliver forsinket.

Indkøringsperioden for det nye flyvekontrolsystem Maastricht (MUAC) forventes at vare fra d. 12. december til d. 7. januar, og i den periode kan der forekomme forsinkelser, når destination eller afgangssted ligger i den sydlige eller vestlige del af Europa. MUAC kører desuden tests på det nye system d. 18. november og d. 3. december, og på de to dage kan der også forekomme forsinkelser.

For evt. yderligere oplysninger om flyrejser i den omtalte periode henvises til det enkelte flyselskab.