Q&A

Få svar på ofte stillede spørgsmål for rejsende med reduceret mobilitet.

  • Hvad gør jeg, hvis jeg har elektrisk/batteridreven kørestol?  
  • Samling af kørestol?  
  • Bliver man adskilt fra sin hjælper undervejs fra indcheckning til gaten?  
  • Er det muligt at få assistance til bl.a. indkøb af toldfrit, hvis man har brug for dette?  
  • Er der former for udstyr, som jeg ikke må have med på rejsen?  
  • Er der former for udstyr, der kan tage skade af trykket i kabinen?  
  • Kan en person, der ikke kan læse, få hjælp til at finde frem til den rigtige gate?  
  • Hvad gør jeg, når beskeder i højttalere m.v. er alt for hurtige eller utydelige til, at jeg kan forstå, hvad der bliver sagt?  
  • Hvad gør jeg, hvis jeg hører mit navn i højttaleren og ikke kan forstå hvorfor?  
  • Kan jeg blive ledsaget af en pædagog/hjælper frem til gaten, selvom vedkommende ikke skal med flyet?  
  • Kan jeg få hjælp, når jeg skal gennem sikkerhedskontrollen, og jeg skal af med bælte og seler, og ikke selv kan tage det på igen?  
  • Jeg har førerhund med. Hvordan skal jeg forholde mig?  
  • Pakkes hjælpemidler ned af sikkerhedspersonalet, så det ikke skal ske flere gange pga. security-regler?  
  • Må jeg tage medicin og medicinsk udstyr med i min håndbagage, og er der begrænsninger på omfanget?  
  • Skal jeg tage forholdsregler, hvis jeg har en pacemaker?  
  • Kan jeg blive efterset af en security-medarbejder af mit eget køn?  
  • Kan jeg bede om at blive undersøgt i et rum for sig, hvis jeg skal undersøges nærmere?  
  • Er der former for udstyr, der kan blive ødelagt af røntgenudstyret i sikkerhedskontrollen?  
  • Er der former for udstyr, som jeg ikke må have med på rejsen?  
  • Hvordan er personalet uddannet?