Mødesteder og assistancecenter

Centralt i lufthavnen ligger assistancecentret, der er hjertet i lufthavnens handicapordning.

 I assistancecentret samles og koordineres blandt andet alle forhåndsreservationer foretaget af rejsende med reduceret mobilitet. Assistancecentret fungerer samtidig som opholdsrum for passagerer, der er i transit, eller afventer assistance.

Udformet i dialog med DH og SBi
Indretningen i assistancecentret er udarbejdet i tæt dialog med Danske Handicaporganisationer og Statens Byggeforskningsinstitut, der er kommet med gode råd til, hvordan faciliteterne opfylder de rejsendes behov bedst muligt.

Toiletfaciliteter
Toilettet i assistancecenteret er ni kvadratmeter med en dørbredde på 1,10 meter. På toilettet er der udover toilet og håndvask en bruser og en siddebriks.

Assistancecentret er i alt 190 kvadratmeter med indgang fra lufthavnens transfercenter, lige efter man er gået igennem sikkerhedskontrollen. Selve opholdsområdet for de rejsende med et handicap er i alt 85 kvadratmeter.

Klik på billedet for at se det i stort format.

Mødesteder

Når du ankommer til lufthavnen, skal du gå til det nærmeste mødested markeret med rødt herunder. Derudover er der et mødested i Assistancecenteret, her markeret med et gult skilt.

 

Her trykker du på knappen, hvorefter du får kontakt med en hjælper fra Falck. Falck oplyser dig om, hvornår du bliver hentet. For døve gælder det, at en grøn lampe på standeren vil lyse ud for teksten: "Dit opkald er registreret. Handicapassistance er på vej". Se mere om ventetider her.

Hvis du som blind eller svagtseende ankommer til lufthavnen med tog, har du mulighed for at ringe eller sende en sms til Falck, der så vil hente dig på stationen. Brug dette telefonnummer og angiv hvad tid, du ankommer og på hvilket spor: Telefon 51 58 87 06.

På ovenstående kort finder du de seks mødesteder i lufthavnen, der er angivet med en rød prik.

Mødestederne findes:

  • I vestenden af Terminal 2
  • I P-hus 4, hvor der er handicapparkering
  • I arkaden mellem Terminal 2 og 3
  • Lige efter sikkerhedskontrollen
  • På vestsiden i Terminal 3 overfor DSB
  • Ved metrostationen

Har du på forhånd lavet en aftale om assistance ved ankomsten, har du mulighed for at få assistance:

  • I flysædet når de øvrige passagerer er gået ud
  • Ledsagelse fra flyet til bagagebåndet
  • Opsamling af bagage fra bagagebåndet
  • Videre ledsagelse gennem en eventuel paskontrol og toldkontrol
  • Assistancen afsluttes, når du når frem til dit ønskede mødested.