Rekordnovember: Stærk vækst i transfer- og indenrigstrafik
2,42 millioner passagerer rejste gennem Københavns Lufthavn i november – en stigning på 11 procent i forhold til samme måned sidste år. Det er det højeste antal novemberrejsende nogensinde. Væksten bliver især drevet af transfertrafik, hvor hver fjerde passager nu skifter fly i København.
Frem mod årets sidste måned fortsætter rejselysten på et højt niveau. I november
rejste 2,42 millioner passagerer gennem terminalerne i Københavns Lufthavn. Det
gjaldt både danskere på vej mod sol og varme, turister på efterårsture til Danmark og transferpassagerer, der rejste via København mod destinationer ude i verden.
”Vi ser en solid vækst på tværs af alle passagergrupperne med hele 11 procent flere rejsende end samme tidspunkt sidste år. Flyselskaberne har i år det største vintertrafikprogram i lufthavnens historie med flere forbindelser end nogensinde før.
Ruterne til varmere destinationer i Europa er populære, og der er også stor efterspørgsel på de mange ruter længere ud i verden”, siger Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.
Uanset årstiden er London den ubestridt mest populære destination fra København. I Sydeuropa er Spanien de november-rejsendes favorit. Her er destinationerne Barcelona, Malaga og Gran Canaria i front, men også Madrid oplever høj vækst.
Transfertrafikken i kraftig vækst
Stadig flere benytter Københavns Lufthavn som knudepunkt på vej til deres endelige destination. 37 procent flere passagerer var transferrejsende i november sammenlignet med samme måned sidste år. Det betyder, at hver fjerde passager i lufthavnen nu er transferpassager.
Transfertrafikken har stor betydning for Danmark, fordi den sikrer endnu flere direkte ruter til og fra Københavns Lufthavn. Gode forbindelser ud i verden betyder øget tilgængelighed til globale markeder for danske virksomheder, det øger turismen i Danmark og gør landet attraktivt for internationale investeringer.
”Den markante vækst i transfertrafikken er et klart signal om, at København er Nordens foretrukne trafikknudepunkt. Det styrker forbindelserne til Europa og de interkontinentale ruter til blandt andet Nordamerika og Asien og giver Danmark en konkurrencefordel. Med transfertrafikken kan vi fastholde og udvikle rutenettet til destinationer ude i verden, som ellers ikke ville være direkte tilgængelige, og det er positivt for den danske økonomi,” forklarer Peter Krogsgaard.
Hovedparten af transferpassagerer kommer fra Danmark, Sverige og Norge, men også fra Tyskland, Italien og Polen.
Indenrigsrejser i fremgang
Også indenrigstrafikken steg markant i november med 23 procent flere passagerer end samme periode sidste år. Det viser, at flyet fortsat er en vigtig del af den danske infrastruktur og skaber sammenhængskraft på tværs af landsdelene.
”Indenrigsruterne er afgørende for mange danskere, der skal hurtigt frem og tilbage mellem landsdelene, og uanset hvor man befinder sig i landet, er der let adgang til hele verden. Væksten understreger, at vi har et stærkt og effektivt netværk, som gør det nemt at komme fra Aalborg eller Bornholm til fx Marrakesh eller Seoul,” siger Peter Krogsgaard.
Indenrigsvæksten skyldes især trafikken på ruterne fra Billund og Aalborg og drives af både lokale passagerer og transferrejsende.
Stærkt vintertrafikprogram for langdistanceruterne
Årets vintertrafikprogram byder på mange langdistanceruter, som bidrager til novembers passagervækst. Der er nu endnu flere muligheder for at rejse direkte til Asien: Shanghai er tilbage på rutekortet, ruten til Japan oplever stor fremgang, og nye destinationer som Mumbai i Indien og Seoul i Korea er kommet til.
”Vi oplever stor appetit på rejser til Asien og Mellemøsten. Det afspejler en rejsetrend, hvor flere søger oplevelser, der giver indblik i andre traditioner og kulturer. Derfor er det afgørende, at vi som Nordens største internationale trafikknudepunkt kan bidrage til den udvikling med et bredt og stabilt rutenetværk, der følger passagerernes behov og rejsemønstre,” siger Peter Krogsgaard.
I november rejste 23 procent flere passagerer mellem København og asiatiske destinationer sammenlignet med samme måned sidste år, mens væksten til Mellemøsten var 14 procent.
Om 14 dage kommer der flere muligheder for at rejse til Asien, når Vietnam Airlines åbner den første direkte rute nogensinde mellem Danmark og Vietnam. Selskabet flyver tre gange om ugen mellem København og Ho Chi Minh City.
