Rekordfyldte fly i september
3,1 millioner passagerer rejste gennem Københavns Lufthavn i september. Det er en stigning på 9 procent i forhold til sidste år og gør måneden til den travleste september i lufthavnens 100-årige historie. Transfertrafikken fra Norge og Sverige er i kraftig vækst, og flyene er mere fyldt end nogensinde.
September blev den travleste efterårsmåned nogensinde i Københavns Lufthavn. Med 3,1 millioner passagerer gennem terminalerne rejste 9 procent flere til og fra lufthavnen i forhold til samme måned sidste år. Rejselysten er fortsat høj, og september markerede både afslutningen på sommerens ferietrafik og starten på en periode, hvor mange benytter sensommeren til storbyferier, familiebesøg og kulturelle oplevelser rundt om i Europa. Samtidig fyldte forretningsrejsende igen mere i det samlede passagerbillede.
”Vi ser en solid og vedvarende vækst i passagertrafikken, drevet af en stor interesse for at rejse ud i verden – både blandt ferie- og erhvervsrejsende. Samtidig oplever vi fortsat en stigende tilstrømning af internationale gæster, der rejser til Danmark for bl.a. at opleve dansk hygge og vores internationalt anerkendte gastronomi-scene”, siger kommerciel direktør i Københavns Lufthavn, Peter Krogsgaard.
I årets første ni måneder har knap 24,5 millioner passagerer rejst gennem Københavns Lufthavn. Trafikken har været stødt stigende gennem både vinteren, foråret og sommeren, og september har med sine rekordtal løftet det samlede niveau yderligere.
Flere passagerer per fly og moderne flytyper i luften
De mange rejsende vil opleve, at flyene er fyldt mere op end tidligere. Sædebelægningen nåede i september op på 80 procent. Det er det højeste niveau, der nogensinde er målt på fly til og fra Københavns Lufthavn i en efterårsmåned.
“Det er meget positivt, at flyene er mere fyldte, og virkelig godt, når der i gennemsnit er flere passagerer på hvert enkelt fly, fordi det øger effektiviteten og understøtter en mere ansvarlig udnyttelse af flykapaciteten,” siger Peter Krogsgaard.
Samtidig er der sket en markant udvikling i typen af fly, der lander og letter i Københavns Lufthavn. I år har 37 procent af flyene været nyere og mindre klimapåvirkende modeller som Airbus A320neo og Boeing 737 MAX. Til sammenligning var andelen i 2019 blot 5 procent.
”Når flyselskaberne investerer i nye og moderne fly, har det stor betydning – både for miljøet og for passageroplevelsen. Vi ser en tydelig tendens til, at flåderne bliver opdateret, og det er en udvikling, vi forventer vil fortsætte,” siger Peter Krogsgaard.
De nye flytyper er både mere brændstofeffektive og støjsvage. Fx bruger A320neo 22 procent mindre brændstof og larmer 50 procent mindre end sin forgænger A320.
Transfertrafik og sydeuropæisk ferietrafik i top
Et stigende antal passagerer i lufthavnen er rejsende, der flyver til deres slutdestination via København. Antallet af transferpassagerer er steget med 35 procent i september sammenlignet med samme måned sidste år. Det er især ruterne mellem København og Norge, Sverige og Finland, der er populære blandt transferpassagererne, som benytter lufthavnen på rejser videre ud i verden.
”Københavns Lufthavn spiller en vigtig rolle som trafikknudepunkt for hele Norden. Vi ser en tydelig tendens til, at flere og flere vælger at rejse via København, og det gælder især vores nordiske naboer. Transferpassagererne styrker både lufthavnens position og tilgængeligheden til internationale destinationer. Det er meget positivt for Danmark, fordi det giver både danskerne og de mange danske virksomheder en tæt forbundethed med hele verden,” forklarer Peter Krogsgaard.
September er samtidig højsæson for sommerferie blandt sydeuropæere, og det afspejler sig i trafikken. Der har været en stigning i passagerer på ruterne til og fra Sydeuropa – især Spanien og Italien. Også til og fra Spanien og Italien benyttes Københavns Lufthavn i stigende grad som transferlufthavn, hvilket understreger lufthavnens rolle som internationalt knudepunkt.
Droner forstyrrede trafikken
September blev beklageligvis også måneden, hvor flytrafikken blev kraftigt forstyrret af droneaktivitet. Udover den grundlæggende bekymring over droneaktiviteten i Københavns Lufthavn, påvirkede hændelsen også en lang række passagerer.
“Det har rigtig stor indflydelse på den enkelte rejsende, når ens afgang eller ankomst bliver aflyst, og vi har sammen med flyselskaber og ground handling-selskaberne haft fokus på at hjælpe de berørte passagerer, så de har kunnet kommet godt og sikkert hjem eller af sted igen”, siger Peter Krogsgaard.
Travl efterårsferie i vente
Med september afsluttet ser Københavns Lufthavn frem mod en travl efterårsferie, hvor over 1 million passagerer forventes at rejse gennem terminalerne. På de mest travle dage ventes op mod 115.000 passagerer, og lufthavnen er klar til at tage godt imod dem – uanset om de skal på solferie, storbyweekend eller videre ud i verden.
