Københavns Lufthavn i vækst: Flere passagerer og nye ruter
Københavns Lufthavne A/S kommer ud af første halvår med et overskud før skat på 595 millioner kroner. Den globale rejselyst er fortsat stor, og rekordmange rejsende var gennem terminalerne i årets første seks måneder.
100-året for Københavns Lufthavn tegner til at blive et rekordår i lufthavnens historie. I årets første seks måneder rejste 14,9 millioner passagerer gennem terminalerne, hvilket er otte procent flere end første halvår sidste år og det højeste antal rejsende nogensinde.
”Der er et stort ønske og behov for at rejse, og vi oplever et fortsat stigende antal passagerer, der benytter lufthavnen. Det gælder både danske rejsende, der udgør omkring en tredjedel af alle passagerer, og internationale rejsende, der besøger Danmark eller er på vej videre ud i verden”, siger Christian Poulsen, CEO i Københavns Lufthavn.
Københavns Lufthavne A/S kommer ud af første halvår med et overskud på 595 millioner kroner før skat og en samlet omsætning på 2.541 millioner kroner. Det er en forbedring i forhold til sidste år, hvor første halvår gav et overskud på 491 millioner kroner før skat, og den samlede omsætning var på 2.355 millioner kroner.
”Jeg er tilfreds med resultatet for de første seks måneder. Det er som forventet, og antallet af rejsende følger vores prognose. Vi kan endnu ikke se, at den geopolitiske situation har påvirket det internationale rejsemønster væsentligt, men holder naturligvis øje med udviklingen”, siger Christian Poulsen.
Stigende omsætning
I årets første seks måneder var den samlede omsætning i lufthavnen på 2.541 millioner kroner, hvilket er en stigning på otte procent i forhold til sidste år.
Den aeronautiske omsætning fra flytrafikken landede på 1.548 millioner kroner i første halvår 2025, hvilket er 122 millioner kroner mere end året før, svarende til en stigning på ni procent.
Den ikke-aeronautiske omsætning, der er omsætning fra shoppingcenteret, parkeringsforretningen, udlejning af bygninger og lokaler samt hotellerne i lufthavnen, endte på 993 millioner kroner, hvilket er en stigning på syv procent i forhold til året før. Væksten er negativt påvirket af, at flere butikker og spisesteder er midlertidigt lukket på grund af det igangværende byggeprojekt med udvidelsen af Terminal 3, som står klar i 2028.
Flere rejser via København
Et stigende antal rejsende i Københavns Lufthavn er transferpassagerer, der benytter lufthavnen som stop på rejsen videre ud i verden. I første halvår var 3,3 millioner transferpassagerer gennem lufthavnen, hvilket er hele 23 procent flere end samme periode sidste år.
”Stigningen i transferpassagerer betyder, at vi slår vores position fast som Nordeuropas største trafikknudepunkt. Mere end hver femte rejsende, der kommer gennem lufthavnen, er i transfer og på vej videre ud i verden”, siger Christian Poulsen.
Ni ud af 10 transferpassagerer kommer via København med et SAS-fly fra blandt andet Skandinavien, Baltikum, Nordeuropa og resten af Danmark. Den store andel transferpassagerer er med til at sikre flere interkontinentale ruter til og fra København.
”Gode forbindelser til hele verden er med til at tiltrække udenlandske virksomheder og arbejdskraft til Danmark, ligesom nye, direkte ruter vil give danske virksomheder lettere adgang ud i verden. Det har værdi for hele samfundet”, siger Christian Poulsen.
Nye ruter og destinationer
Flere flyselskaber og passagerer vælger at flyve til og fra Københavns Lufthavn. I løbet af årets første seks måneder er der åbnet 29 nye ruter, så der var 334 ruter ud af København til 171 forskellige destinationer.
”Vi arbejder konstant på at være en effektiv og attraktiv lufthavn for både flyselskaber og de rejsende. Så vi er naturligvis meget tilfredse med, at flyselskaberne etablerer nye ruter fra København, hvor flere af ruterne ovenikøbet er til helt nye destinationer. Det giver rejsende fra Danmark og Sydsverige flere muligheder for at komme ud i verden – og mindst lige så vigtigt, så får udenlandske turister og erhvervsrejsende fra hele verden nemmere ved at komme til København og resten af Danmark”, siger Christian Poulsen.
Langt de fleste nye ruter er inden for Europa, som udgør over 85 procent af den samlede trafik fra Københavns Lufthavn.
Fremgang for flere flyselskaber
Både SAS, Norwegian og Ryanair, der er de tre største flyselskaber i Københavns Lufthavn, oplever fremgang i antallet af passagerer til og fra København. De tre selskabers samlede passagerandel i første halvår var på 62 procent – en stigning fra 57 procent i samme periode sidste år.
”Det har stor betydning for os, når lufthavnens flyselskaber oplever fremgang. Det er meget positivt, og vi ser frem til at byde endnu flere passagerer velkommen. Alle tre selskaber har base i København, så det er med til at skabe flere arbejdspladser i og omkring lufthavnen, når der er fremgang”, siger Christian Poulsen.
SAS har valgt at gøre Københavns Lufthavn til sin globale hub, og selskabet har indtil videre øget sin tilstedeværelse i lufthavnen med 18 nye ruter og flere afgange på en række allerede eksisterende ruter. I årets første seks måneder har SAS øget sin andel af passagerer i lufthavnen med 22 procent sammenlignet med sidste år, så selskabet i første halvår stod for 37 procent af den samlede trafik i Københavns Lufthavn.
Ny sikkerhedskontrol med CT-scannere
Københavns Lufthavn er i konstant udvikling for fortsat at kunne være en attraktiv og effektiv lufthavn. I begyndelsen af maj åbnede de første fem nye spor i lufthavnens sikkerhedskontrol med ny teknologi og 3D-scannere.
Åbningen er et stort skridt på vejen mod fremtidens sikkerhedskontrol, som vil stå færdig næste forår med i alt 20 nye spor, hvoraf endnu seks spor vil være klar til passagererne allerede i november.
De nye tekniske løsninger inkluderer blandt andet CT-scannere, som kan generere 3D-billeder af indholdet i passagerernes håndbagage. Det gør det lettere at identificere eventuelle genstande, som ikke må komme med ud at flyve, mens passagererne får en lettere og mere smidig vej gennem sikkerhedskontrollen, hvor de kan lade al teknik blive i håndbagagen, ligesom man kan beholde ur og bælte på.
Biodiesel og strøm fra havvindmøller
Det stigende antal passagerer medfører en større klimapåvirkning, og omstillingen af luftfarten er en af branchens vigtigste opgaver.
”Vi har et ambitiøst mål om senest i 2030 at have reduceret udledningerne fra vores egen drift med mindst 90 procent i forhold til 2019-niveauet. De resterende udledninger vil vi kompensere for gennem investering i anerkendte klimakreditter”, siger Christian Poulsen.
Målet omfatter udledningerne fra energi forbrugt i lufthavnens bygninger, køretøjer og grej. Københavns Lufthavn er i gang med at elektrificere køretøjer og grej, og den 1. juli overgik lufthavnen til at bruge HVO biodiesel i egne dieselkøretøjer som f.eks. store brandbiler og snerydningsmaskiner. HVO biodiesel er fremstillet af restolie og har en klimapåvirkning, som er op til 90 procent lavere end fossil diesel.
Derudover er lufthavnens elforbrug siden årsskiftet blevet dækket af vedvarende energi. Det sker via en såkaldt Power Purchase Agreement med Vattenfall, der er knyttet til to danske vindmølleparker i Vesterhavet.
”Vi er godt på vej til at nå vores 2030-mål med initiativer, der reducerer lufthavnens egne udledninger. Men den største udfordring for branchen er flyenes udledning, som man kun kan reducere ved at bruge fossilfri flybrændstoffer. Udviklingen går i den rigtige retning, men det går langsomt og kræver politisk vilje til at fremme produktion af fossilfri brændstoffer”, siger Christian Poulsen.
Statens køb af lufthavnen
I december sidste år meddelte Finansministeriet, at der er indgået en politisk aftale om, at den danske stat overtager majoriteten af aktierne i Københavns Lufthavne A/S.
EU Kommissionen har godkendt den danske stats overtagelse af den kontrollerende andel i Københavns Lufthavne A/S. ATP, den nuværende majoritetsaktionær i lufthavnen, har meddelt, at betingelserne for at overdragelsen af den kontrollerende andel i Københavns Lufthavne A/S til den danske stat er opfyldt.
ATP forventer, at den danske stat i løbet af oktober vil fremsætte et pligtmæssigt tilbud til de øvrige aktionærer om køb af aktier.
Forventninger til 2025
Københavns Lufthavn forventer, at væksten i antallet af passagerer fortsætter resten af året, så passagertallet når op omkring 32 millioner i 2025, hvilket forventes at give en vækst i omsætningen på otte procent.
Hvis passagertallet når op omkring 32 millioner, er det sandsynligt at resultatet før skat for hele 2025 bliver mellem 1,45 og 1,65 milliarder kroner.
Forventningerne til det finansielle resultat er dog usikre på grund af den geopolitiske og makroøkonomiske situation, der potentielt set kan påvirke rejselysten og dermed de finansielle forventninger negativt.