Mere effektiv sikkerhedskontrol klar i Københavns Lufthavn
Fem helt nye sikkerhedsspor står nu klar, så passagerer i Københavns Lufthavn kan opleve en lettere rejse gennem Security. Åbningen er et stort skridt på vejen mod fremtidens sikkerhedskontrol, som vil stå færdig i foråret 2026 med i alt 20 nye spor.

I Københavns Lufthavn kan nogle sommerrejsende nu se frem til en lettere rejse gennem sikkerhedskontrollen. De første fem nye sikkerhedsspor med ny teknologi og avanceret udstyr står klar og åbner for passagerer i dag, den 7. maj 2025.
- I dag er en meget glædelig dag, hvor vi er nået i mål med første etape af vores nye sikkerhedskontrol. Vi har testet udstyr og teknologi i flere år for at finde den bedste løsning til passagererne og vores medarbejdere, og nu er vi klar til at tage imod rejsende på de første fem spor. Det er en stor milepæl, siger Kristoffer Plenge-Brandt, driftsdirektør i Københavns Lufthavn.
Ombygningen af sikkerhedskontrollen er en del af den digitale udvikling, som skal gøre besøget i Københavns Lufthavn så effektivt og let for passagererne som muligt. De rejsende, som kommer gennem sikkerhedstjekket med det nye udstyr, vil derfor opleve et mere smidigt sikkerhedstjek. For eksempel skal passagerer ikke længere tage elektronik op af deres håndbagage, bælter og ure kan blive på, og sko kan scannes i en separat maskine, mens passageren beholder skoene på.
Pak håndbagagen som sædvanligt
Der skal i alt bygges 20 nye sikkerhedsspor med den nye teknologi, og fremtidens sikkerhedskontrol står endeligt klar i det sene forår 2026. Indtil da skal man gøre, som man plejer, når man pakker sin håndbagage. Gennem hele ombygningen vil der stadig være gamle sikkerhedsspor i drift, så vi har kapacitet til at sikkerhedstjekke alle passagerer, og det er tilfældigt, om man som passager bliver ledt til sikkerhedstjek med det nye eller gamle udstyr.
- I fremtiden bliver det muligt at lade alt indhold blive i håndbagagen, men indtil vi er helt i mål med ombygningen af sikkerhedskontrollen, skal passagererne gøre præcis, som de plejer. Først når de kommer frem til kontrolpunktet, vil passagererne kunne opleve, at Security-personalet beder dem om at lade mere indhold blive i håndbagagen end sædvanligt. På den måde sikrer vi, at vi opretholder det høje niveau af flysikkerhed – også mens vi bygger om, forklarer Kristoffer Plenge-Brandt.
Tung teknologi i et let rum
De nye tekniske løsninger inkluderer blandt andet en CT-scanner, som kan generere 3D-billeder af indholdet i passagerernes håndbagage. Det gør det lettere at identificere eventuelle forbudte genstande, som ikke må komme med ud at flyve. Hver enkelt scanner vejer to tons, og ved båndet er der plads til, at fire passagerer på samme tid kan lægge deres håndbagage på. Det medvirker til, at turen gennem sikkerhedstjekket bliver mere effektiv.
Passagererne vil udover det nye udstyr også opleve, at rummet omkring sikkerhedskontrollen er blevet renoveret. Nye løsninger med blandt andet glas og hvide lofter gør omgivelserne mere åbne og lette med et bedre lysindfald, og et opdateret ventilationssystem forbedrer temperaturen i rummet.
Ombygningen af sikkerhedskontrollen fortsætter de næste 12 måneder, men allerede til november vil yderligere seks nye sikkerhedsspor være klar til passagererne.