11.04.2024

Stærkt sommerprogram med 278 ruter ud af Københavns Lufthavn

Flere end 2,2 millioner passagerer rejste via Københavns Lufthavn i marts. Det er 12 procent flere end sidste år, og fremgangen ser ud til at fortsætte hen over sommeren. Flyselskaberne har taget hul på sommerprogrammet, der samlet byder på knap 300 ruter fra København ud i hele verden.

Foråret er kommet godt i gang i Københavns Lufthavn. Med 2.225.533 passagerer blev det den bedste marts i fire år i Københavns Lufthavn.

”Rejser og oplevelser i udlandet bliver prioriteret højt af rigtig mange. Vi har fået en god start på foråret og oplever et fortsat stigende antal passagerer fra Danmark og Sydsverige, der vil ud i verden – men også mange turister, der vælger at tage til København og resten af Danmark”, siger Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.

Spanien er forårsfavorit
Spanien topper listen over de mest populære lande. Flere end 210.000 passagerer rejste til og fra Spanien i marts – de fleste til Malaga, Barcelona og Gran Canaria. Og selv om mange rejsende valgte Sydeuropas milde vejr i påskeferien, er London med 148.000 passagerer fortsat nummer et på listen over mest besøgte byer fra Københavns Lufthavn.

På de længere ruter er Doha i Qatar den mest populære destination fra København. 15 procent af alle passagerer på langdistanceruter ud af København flyver til Doha, der ofte bliver brugt som et stop videre mod Asien, Afrika eller Australien. Bangkok og New York ligger nummer to og tre på listen.

Flere nye ruter og destinationer
Med udgangen af marts er flyselskaberne begyndt på sommertrafikprogrammet. I løbet af foråret åbner 28 nye ruter fra København, så der samlet set er 278 ruter ud af København til 160 forskellige destinationer.

”Flyselskabernes sommerprogram byder på en række gode nyheder, og vi er stolte over, at flere flyselskaber vælger København til. Nye ruter og nye destinationer er med til at styrke vores position som en attraktiv lufthavn, som rejsende fra både Danmark og Sydsverige vælger at rejse fra”, siger Peter Krogsgaard.

Til juni kan Københavns Lufthavn byde velkommen til verdens største flyselskab, når American Airlines åbner en rute med daglige afgange til Philadelphia. I samme måned udvider SAS sit rutenetværk til USA med daglige flyvninger mellem København og Atlanta i delstaten Georgia.

SAS åbner i alt ni nye ruter til blandt andet Ibiza, Sarajevo og Dalaman ved den tyrkiske riviera, mens Norwegian begynder at flyve på 10 nye ruter og blandt andet sætter Valencia og Toulouse på rutekortet fra København. Ryanair har fem nye ruter på programmet løbet af sommeren.

”Der er rigtig mange nye rejsemuligheder i foråret og sommeren. Det er virkelig positivt og et tegn på, at der er en stor efterspørgsel på rejser til spændende destinationer. Vi glæder os til at byde de mange passagerer velkommen og sørge for, at de får en god start på deres rejse”, siger Peter Krogsgaard.

Download Excel