11.01.2023

CPH: 22,1 millioner rejste gennem lufthavnen i 2022

Med 22,1 millioner rejsende og 160 destinationer på rutekortet er flere års voldsom rutsjetur stoppet og 2022 blev et vendepunkt for Københavns Lufthavn. Hver tiende passager rejste til Spanien, der blev årets mest populære rejseland. På de lange ruter gjorde USA for alvor comeback med knap 800.000 rejsende.

CPH passagertal fra 2020 til 2022 i procent af 2019.JPG

Året sluttede med en klar pil opad for Københavns Lufthavn med 1,7 millioner passagerer i december og flere end otte ud af ti rejsende er nu tilbage i forhold til det sidste normale år før pandemien.

”Den travle og forventningsfulde hverdag er tilbage i terminalerne – ikke mindst når det gælder rejserne i Europa. Vintermånederne er traditionelt mindre travle, men vi forventer et forår og en sommer med endnu flere passagerer end i 2022,” fortæller Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.

Sammenlignet med 2021 er antallet af rejsende mere end fordoblet fra 9,1 millioner til 22,1 millioner i 2022. Årets mest travle dag blev den 27. juli med 89.000 sommerrejsende. Den mest stille var 18. januar under Omikron-udbruddet. Der rejste 16.000.

Rutenetværket er genetableret
Flyselskaberne er tilbage i fuld drift i København, så der over hele året var 59 forskellige flyselskaber, der fløj på 315 ruter til 160 destinationer.

”Vi har samarbejdet godt med flyselskaberne om at få genstartet luftfarten, og i dag er alle de større europæiske ruter genetableret, men generelt dog med lidt færre afgange,” siger Peter Krogsgaard.

Københavns Lufthavn kunne i 2022 også byde flere helt nye flyselskaber velkommen, blandt andre islandske Nice Air, græske Sky Express og Montenegro Air.

USA er fuldt tilbage
Mens indenrigs- og europaruterne nærmer sig niveauet før pandemien med indeks 88 og 83, halter de lange interkontinentale ruter stadig lidt efter, men det går fremad. I december endte den interkontinentale trafik i indeks 75 i modsætningen til vintermånederne, hvor den lå omkring indeks 22-24.

”På de lange ruter, kan vi se, at især USA er fuldt tilbage, og alle ruter er genåbnet. USA ender som nummer ti på listen over mest populære rejselande med lige knap 800.000 passagerer – både amerikanske turister og forretningsfolk, der kommer hertil og danskere og sydsvenskere, der rejser på en af de otte direkte ruter, vi har til Nordamerika,” fortæller Peter Krogsgaard.

I januar er der direkte ruter fra CPH til New York, Washington, Miami, Boston, Chicago, Toronto, Los Angeles og San Francisco. Senere på året åbner en direkte rute til Montreal.

Nu er det Asien der mangler. På grund af Ruslands invasion af Ukraine og lukningen af luftrummet er mange af flyveruterne til Asien blevet længere og dyrere. Det betyder blandt andet at ruten til Tokyo er midlertidig sat på hold. Dertil er der corona-situationen i Kina.

Spanien topper som årets rejsemål
I Europa er Spanien fortsat det mest populære land at rejse til – om det er til Madrid, Barcelona, Malaga og Alicante eller Mallorca og de Kanariske øer.

”Spanien har det hele: Storby, kultur- og strandliv og selv om vinteren er der også sol og varme i det sydspanske og på de Kanariske øer. Der var 2,2 millioner rejsende på ruterne til Spanien sidste år – det svarer til hver tiende rejsende og det er ganske markant,” siger Peter Krogsgaard.

Nummer to på listen over populære rejselande er Storbritannien med 2 millioner rejsende. Det er især båret af, at London igen er den klart mest populære destination med 1,5 millioner rejsende.

CPH paxtal lande 2022 top 10.PNG

En lang rutsjetur er slut
Den gode afslutning på 2022 er også afslutningen på den værste rutsjetur i luftfarten nogensinde. I foråret 2020 gik lufthavnen fra 83.000 rejsende på en gennemsnitlig dag til blot 424 den 9. april 2020. Først fra sommeren 2021 begyndte det at vende med coronapas og en verden, der langsomt åbnede sig.

”Som tallene viser, satte ophævelsen af rejserestriktionerne i foråret 2022 for alvor rejselysten fri. Nu er vi ramt igen ramt af global usikkerhed og inflation, men behovet for og lysten til at flyve ud i verden på ferie og forretningen er indtil videre usvækket. Derfor forventer vi også et travlt 2023,” siger Peter Krogsgaard.

CPH traffic table 2022 and december.PNG