13.06.2022

CPH passager-tal: Otte ud af ti rejsende er tilbage

Med to millioner rejsende blev maj den mest travle måned siden Coronaen ramte. Nu venter en sommer med ekstra meget trafik sydpå. Det skaber yderligere pres i lufthavne over hele Europa. Rådene er: Kom til tiden og vær ekstra tålmodig.

Der blev sat flere rekorder i maj. Søndag den 29. blev den mest travle dag siden Coronaen ramte med 85.453 passagerer på Kr. Himmelfarts-feriens store hjemrejsedag. Og samlet blev maj måned med 2.068.912 rejsende også den mest travle, siden pandemien sendte luftfarten i frit fald. Dermed er passagertallet på indeks 78 i forhold til normalen.

”Med så travlt et forår kan vi se, at danskerne og sydsvenskerne for alvor er gået på vingerne igen, så vi ser nu ind i en rigtig travl sommer,” siger Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.

Der vil denne sommer være omkring 125 rejsemål at vælge imellem. De klassiske destinationer sydpå fylder godt i flyselskabernes sommerprogram fra CPH. Her er Spanien topscorer fulgt af Tyrkiet, Italien, Frankrig og Grækenland.”

”Især de græske øer og Tyrkiets solkyst har vokseværk. Målt på antallet udbudte flysæder her til sommer er de to lande i indeks 115 og 133 i forhold til tiden før Coronaen,” fortæller Peter Krogsgaard.

Udenlandske rejsende vender langsomt tilbage
Hvor danskere og sydsvenskere nu fylder terminalerne, er der stadig lidt længere mellem de udenlandske rejsende.

”Som i f.eks. Billund og Aalborg oplever vi også i CPH, at danskerne rejser som aldrig før. Men som international lufthavn mangler vi stadig at få alle de udenlandske rejsende og transferpassagerne tilbage for at nå fra de nuværende knap 80 til 100 procent af trafikken før Coronaen,” siger Peter Krogsgaard.

Det er især udenlandske rejsende på de lange ruter til Asien, der mangler, mens antallet af ruter og rejsende til og fra Nordamerika vokser – senest med Delta Airlines rute til New York og SAS’ til Toronto.

Siden januar er passagertallet på de lange ruter vokset fra indeks 27,7 i januar til indeks 59 i maj i forhold til 2019.

Længere ventetider – også på sommerrejsen
Den forventede ferietravlhed presser de europæiske lufthavne, der er i gang med at genopbygge efter coronaen og ansætte medarbejdere. Det kan betyde længere ventetid og flere forsinkelser i Europa, end der normalt er i sommermånederne.

”Her i Københavns Lufthavn forventer vi, at alle 330 nyansatte i sikkerhedskontrollen er færdiguddannede og klar til at få danskerne godt af sted, når feriesæsonen starter i slutningen af juni,” siger Peter Krogsgaard.

I maj var der dog perioder med lang ventetid i sikkerhedskontrollen i forbindelse med de to miniferie-weekender omkring Store Bededag og Kr. Himmelfart.

”Det beklager vi. Jeg kan dog også garantere, at der arbejdes hårdt, så alle kan være klar til en normal travl sommer, som vi kender den med ventetider på 20-30 minutter. Og som altid er er de gode råd at forberede sig grundigt hjemmefra, pakke lidt ekstra tålmodighed med i bagagen og komme til tiden – det vil sige to timer før for rejser i Europa og tre timer før for rejser ud af Europa,” siger Peter Krogsgaard.

Download Excel