Thomas Woldbye: ”Der er aldrig en kedelig dag i lufthavnen"

De første 10 år i direktørstolen er ikke fløjet afsted uden turbulens undervejs. Men hvem er den 56-årige jubilar Thomas Woldbye? Han er familiemenneske og mere end almindeligt glad for cykling, kunst og løb. Privat er den administrerende direktør også chef – men kun i køkkenet. Og så afslører han om lidt, hvilket husligt arbejde han bestemt ikke bryder sig om. 

25.05.2021

Egentlig har han slet ikke tid, kalenderen er som altid godt overtegnet, men alligevel finder Thomas Woldbye tid til at give endnu et interview. Men denne gang skal det ikke handle om hverken de ødelæggende konsekvenser af corona (som selvfølgelig alligevel sniger sig ind i samtalen) eller CPHs svære økonomiske udfordringer. Det skal især handle om direktøren for det hele.

Med en iskold dåse Cola Zero og den skarpe hukommelse har Thomas Woldbye sagt ja til at gennemskylle sit første årti som administrerende direktør for Københavns Lufthavn – jobbet der fik ham hjem til Danmark efter mere end 20 år som udenlandsdansker. At blive genintegreret i Danmark var en af de første udfordringer ved det nye job. Vi starter fra begyndelsen:

Hvad var dine drømme rent arbejdsmæssigt, da du var barn…?
”Jeg troede indtil jeg kom i 1.G. at jeg skulle være ingeniør. Jeg synes, at det var afsindigt spændende at lave ting og opfinde ting – det synes jeg sådan set stadigvæk. Men jeg fandt også ud af, da jeg kom i gymnasiet, at forretning er mere spændende. Der er alle de elementer, som tiltrak mig. Og de jobs, jeg har haft, både i rederibranchen og her har et højt teknisk indhold.

Så enten var det ind på CBS eller blive accepteret hos A.P. Møller”, fortæller Thomas Woldbye.

Og A.P. Møller blev det. Thomas Woldbye begyndte sin karriere som trainee i koncernen, men fik undervejs lejlighed til at prøve kræfter med jobs i både Kina, Indonesien, Singapore, Hong Kong og i Holland.

Hvordan var det at komme fra et meget globalt og internationalt miljø hos A.P. Møller Mærsk og mange år som udenlandsdansker hjem til Danmark for at blive CEO i en lufthavn?
”Det var hyggeligt at komme hjem. Jeg er jo vokset op i Danmark, men rejste jo fra jeg var i de tidligere 20’ere, indtil jeg landede her som 45-årig. Danmark er dejligt sted at bo – og det skal man sætte pris på. Det oplever jeg desværre ikke altid, at folk gør.

Jeg boede i en forstad til Haag, inden jeg kom hjem til Danmark, og det pudsige var, at folk her i Danmark bare havde en forventning om, at jeg havde styr på alt det danske, fordi jeg jo er dansk. Og efter mange år i udlandet som udover Holland også inkluderer en stor del af Asien – så måtte jeg bare konstatere, at jeg ikke var helt opdateret med udviklingen i Danmark.

Jeg vidste knap nok, hvad Nem-ID var, og der var mange ting, jeg ikke anede noget om. Du ved en eller anden komiker eller en tv-stjerne. Der var jeg helt blank. Og det var faktisk lidt mærkeligt at være lidt historieløs på den måde. Men det er jeg kommet efter nu.

Til gengæld slås jeg lidt med Janteloven ud fra et personligt perspektiv. Den kommer stadig bag på mig ind i mellem. Danmark kunne være endnu mere, end vi er, hvis vi gav os selv lidt mere fri. Det tilfredsstiller måske nogle mennesker – men det giver ikke Danmark ret meget værdi som land, er mit personlige perspektiv.

Man skal have lov til at være en succes. Og det er fint at sprælle lidt – også her i CPH. Ting kommer ikke af sig selv, og der skal en indsats til for at skabe fremdrift. I udlandet hænger man ikke så meget i små detaljer, som vi nogle gange gør i Danmark – det har de bare ikke tid til. Og måske skyldes det, at vi grundlæggende har det så godt i Danmark, at vi har tid til at gå op i alle mulige mere eller mindre væsentlige ting – og det er altså ikke altid fremmende for udviklingen”.

Og i 2011 flyttede Thomas Woldbye med sin familie fra huset i en forstad i hollandske Haag til Danmark for at tage fat på jobbet i CPH, som han virker lige så begejstret for i dag, som da han startede:

Kan du huske, hvad du tænkte efter din første uge herude?
”Jeg tror egentlig bare, at det var superfedt. Den første måned gik jeg bare rundt og blev klogere på alle de mange afkroge. Jeg tror faktisk, at jeg gik fra den ene ende af lufthavnen til den anden. Og så var jeg herude på vidt forskellige tidspunkter både tidligt om morgenen og midt om natten for at mærke og forstå pulsen og rytmen. Jeg gik rundt fra afdeling til afdeling og talte med vores kolleger rundt omkring, hvilket har vist sig at være utrolig givtigt. CPH er virkelig en fantastisk virksomhed, som kan så mange forskellige ting og med tusind forskellige vinkler”.

 

"Vi har opnået virkelig meget"
Prøv at sætte FEM ord på dine første 10 år i CPH

”Det har jo været helt utroligt spændende og givende på alle mulige områder. Vi er nået langt med meget af det, som vi satte os for helt tilbage for 10 år siden. Vi har godt nok fornyet ambitionerne nogle gange i mellemtiden i takt med udviklingen.

Jeg gav et interview til Berlingske, lige da jeg var nyansat, hvor jeg satte en række mål, hvoraf rigtig meget rent faktisk er blevet til virkelighed undervejs. Ganske vist står vi midt i en krise lige nu – og det er selvfølgelig ærgerligt, men det må vi bare arbejde os ud af. Men tilbage står, at vi er en helt anden virksomhed i dag, end vi var for 10 år siden – og faktisk 50% større.

Det er selvfølgelig også et hårdt job, jeg har nogle gange. Vi er en virksomhed, der altid er i vælten på en eller anden måde, og det kan være svært for udenforstående helt at forstå. Bedst som man tror, at solen skinner, og vi sejler båden i roligt vand – og så sker der pludselig et eller andet, der får bølgerne til at skvulpe mere eller mindre kraftigt:

Der var lidt tumult omkring det tidligere ejerskab (den australske kapitalfond Macquarie, red.) og vi skulle arbejde med forholdet til vores omgivelser, så er der det løbende arbejde med luftfartsstrategier og skiftende politiske holdninger. Men så får man glattet det ud, og så kommer Corona, der er altid et eller andet…

Der var en medarbejder, der tog fat i mig, næsten lige da jeg var startet i CPH. Og vedkommende bedyrede: ”Der er aldrig en kedelig dag i lufthavnen”. Det må jeg bare nikke samstemmende til – på godt og ondt kan man sige – men mest godt!

Jeg har også lært en hel masse i mit job i CPH. Først og fremmest havde jeg jo aldrig rigtig været leder i Danmark. Så det har også været en del af det at komme hjem og lære at være i Danmark og tilpasse sig den danske tænkning og kultur igen”.

Men leder i Danmark blev Thomas Woldbye så, og der er ingen tvivl om, at man skal kunne stå i blæsevejr ind i mellem som den øverste chef for CPH. Det klarer han også, men konstaterer, at man ikke rammer den rigtige beslutning altid:

”Men hvis man træffer den rigtige beslutning 80% af tiden, så er det ret fornuftigt”.

Du tager mange beslutninger, hvordan er det?
”Jeg er jo blevet trænet i netop det igennem 30-40 år. Og når man først har øvet sig, så er det ikke så slemt. Man finder jo ud af, at verden sjældent falder sammen, men det er klart, at de virkelig forkerte beslutninger godt kan have fatale konsekvenser, men så må man jo træne sig i at lade være med at træffe dem. Og være hurtig til at indrømme og korrigere, hvis man tager en dårlig beslutning.

For mig er det rigtig meget et spørgsmål om, at hvis jeg kan stå inde for den givne beslutning, og så må konsekvenserne være, som de nu bliver. Selvfølgelig kan jeg tage fejl, og så må jeg jo stå på mål for det efterfølgende, sådan er gamet. Men det er vigtigt at understrege, at svære og store beslutninger kræver omhyggelighed. For mig er det et spørgsmål om at afdække de eventuelle risici, der måtte være, og de muligheder som beslutningen kan give. Det skal balancere”.

Hvor mange timer om ugen bruger du egentlig på at arbejde?
”Minimum 70 vil jeg tro. På en almindelig dag arbejder jeg typisk 10-11 timer, nogle gange også i weekenden. I det sidste år har det så været mere, vi har ikke ligefrem haft mindre at lave her under Corona”.

 

Direktør med kulinariske evner

Bestemmer du også derhjemme?
”Jeg er i hvert fald ikke direktør, når jeg er hjemme (siger han og slår en stor latter op). Ikke at jeg som person er grundlæggende anderledes, for jeg prøver faktisk altid at være den, jeg er - i alle livets roller. Så jeg forstår ikke altid helt den der diskussion, der er ift. ledelse, om at man skal fremtræde autentisk. Man må have svært ved at lede, hvis man ikke er autentisk og dermed sig selv.

Derhjemme får jeg i hvert fald ikke lov til at bestemme hele tiden. Men det er også meget godt at have lidt jordforbindelse, og der er jo en opvaskemaskine, der skal tømmes og noget vasketøj, der skal hænges op og så videre”.

Hvis du skal vælge mellem at støvsuge, gøre rent og lave mad – hvad foretrækker du så?
”Så laver jeg mad – det gør jeg næsten hver dag. Generelt er mit indtryk, at både min kone og mine børn er ret godt tilfredse med mine evner i køkkenet. Og jeg laver altså også god mad af ordentlige råvarer – men det kan sagtens være simpel mad.

Men jeg hader at vaske tøj, så lige der deler vi opgaverne – til gengæld så tømmer jeg gerne opvaskemaskinen. Vi handler faktisk sammen som regel, og det kan både være Føtex, Torvehallerne, Netto og Nemlig.com”.

Hvad optager dig, når du ikke arbejder?
”Så prøver jeg på at lave noget andet. Forsøger at koble af – selvom arbejdet godt kan køre lidt i baghovedet. Men jeg vil gerne være sammen med min familie. Vi rejser selvfølgelig, og så er jeg optaget af kulturliv og moderne kunst især. Engang i mellem bliver der også tid til en fodboldkamp, men slet ikke nok faktisk.

Jeg er glad for at besøge kunstmuseer og gallerier. I Danmark har vi Louisiana og så er der Guggenheim i New York – men der er også nogle helt fantastiske steder i Holland, hvor især Van Gogh-museet var det, der inspirerede mig helt oprindeligt og egentlig nok startede interessen for kunst i mine unge dage. Der er helt afgjort noget med hans farvevalg, som fascinerer mig meget.

Jeg er også optaget af æstetikken derhjemme, så hjemmet bærer naturligvis præg af min interesse for kunst, og faktisk startede allerede som hel ung med at erhverve mig malerier.

Udover kultur og kunst så prøver jeg på at få bevæget mig så meget som muligt. Jeg cykler med nogle kolleger fra erhvervslivet, løber ture alene på en rute, der helst involverer både Kongens Have, Østre Anlæg og Kastellet. Det er smart, fordi man så får seks kilometer i benene, hvoraf de fem er i skønne, grønne omgivelser i en park helt uden biler og så går jeg i fitnesscentret med min partner”.

Hvad er det bedste råd, du kan give til en, der drømmer om at blive lige som dig?
”Man skal gøre det, som gør en glad. Man skal ikke gøre det, fordi det ser cool ud – man skal mene det. Jeg gør jo det her, fordi jeg synes, det er sjovt. Selvfølgelig er det ikke alle dage, der er lige sjove, men det er altså en del af pakken. Og sådan er sikkert altid for alle mennesker. Mit bedste råd er, at man skal finde ud af, hvad man bliver glad af og som er sjovt, og så skal man gå efter det.

Find ud af hvad du er god til. Det var jeg ikke selv ret god til, da jeg var ung. Jeg koncentrerede mig mere om at træne det, jeg ikke var så god til. Ikke at det er en dårlig idé, men det er nok bedre at finde det, man er rigtig god til – og så bruge det aktivt og helhjertet.

Men man skal også være indstillet på, at hvis man vil andet og mere end gennemsnittet, så kommer man til at arbejde hårdt. Der er andre, der vil det samme som dig, og de arbejder hårdt – og jeg tror på, at kombinationen gør, at man når længere”.

 

Thomas Woldbye kort

  • Thomas Woldbye 56 år
  • Bosat i København K.
  • Samlevende med Elisabeth
  • 3 +1 børn
  • Uddannet trainee hos A.P. Møller-Mærsk
    • Suppleret med en HD i finansiering fra CBS samt uddannelse på London Business School samt IMD i Schweiz

 

CPH's udvikling de sidste 10 år

  • Årlig omsætning fra 3,3 mia. i 2011 til 4,3 mia. i 2019 og 1,5 mia. i 2020
  • Antal passagerer årligt fra 22,7 mio personer i 2011 til 30,3 mio. i 2019 og 7,7 mio. i 2020
  • Cirka 2.470 operationer pr. passagerstandplads i 2011 til cirka 2.600 operationer pr. passagerstandplads i 2019 – en stigning på 5,5%
  • Kåret til verdens bedste lufthavn på security-området i både 2013, 2014 and 2017
  • Bygningerne i CPH er blevet udvidet med hele 62.900 m2 i perioden fra 2011 – 2020, mens baneområdet er blevet udvidet med 60.000 i samme periode. Der er bygget for 13,1 mia.
  • Antallet af butikker er udvidet fra 100 enheder i 2011 til 150 i 2019
  • Kåret til Europas bedste lufthavn i 2019
  • Antallet af medarbejdere er gået fra 1.700 til 2.600 i 2019