20.10.2021

CPH: ”Vi savner svenske kolleger i lufthavnen”

Højere løn, international atmosfære og afslappet arbejdskultur. Der er mange gode grunde til at få et job i terminalerne i Københavns Lufthavn. Flytrafikken og passagerne er på vej tilbage og det giver travlhed og nye muligheder for svenskerne til at få et spændende job lige på den anden side af Øresundsbroen. 

Københavns Lufthavn i Kastrup er den største og vigtigste lufthavn for både sydsvenskere og danskere. Derfor har der traditionelt været mange svenske ansatte i terminalerne. De fleste stoppede under Corona pandemien, hvor stort set alle butikker og serveringssteder lukkede. Men nu er der igen gang i terminalerne – og brug for flere svenske kolleger.

 

”Vi savner vores svenske kolleger. Vi har historisk haft rigtigt mange svenskere ansat. Tilbage i 2019 havde 24% af vores medarbejdere bopæl i Sverige. CPH ligger meget tæt på Sverige og det er nemt at komme hertil med toget”, fortæller Katrin Bamler, Managing Director for Heinemann i Danmark, der står for TAX FREE-butikkerne i CPH. Select Service Partner, der driver en del af serveringsstederne i lufthavnen fortæller, at andelen er en anelse lavere hos dem, hvor omkring 15-20% af arbejdstagerne kommer fra det sydsvenske:

 

”Det er attraktivt for svenskere at arbejde i Danmark af flere årsager. Dels er lønnen højere her og så er der mange der godt kan lide den danske arbejdspladskultur, som ofte opleves som lidt mere fri.  Og så er der mange, der bliver tiltrukket af de spændende arbejdsopgaver i et internationalt lufthavnsmiljø”, fortæller Lotte Marie Hulvej Roesgaard fra SSP, Select Service Partner.

 

Både passagerer og jobs vender tilbage i CPH
Pandemien har gjort ondt på CPH. Mange måneder med næsten minimal aktivitet, og hvor passagertallet de første tre måneder af 2021 var på niveau med 1962 – altså året hvor de første jetmaskiner blev taget i brug, og længe inden flyrejser blev alle mands eje.

 

Men nu lysner det. I september måned bevægede næsten 1,3 mio. passagerer sig igennem lufthavnen, og dermed tæt på halvdelen af antal rejsende på en normal måned, før Covid-19 holdt sit indtog. De markant flere rejsende i CPH stiller også krav til alle de tilhørende faciliteter: Serveringssteder, specialbutikker, TAX FREE-butikker og kiosker skal kunne efterkomme efterspørgslen. Og det er en balancekunst:

 

”Vi skal hele tiden sørge for at tilpasse udbuddet af shopping muligheder til antallet af passagerer. Både hvad angår ønsker til varer og ydelser på hylderne, men de forskellige butikker skal også løbende justere åbningstider og antallet af medarbejdere, så det er et større puslespil – men vi savner svenske kolleger i lufthavnen”, fortæller Michael Clausen, Director Sales & Negotiations i CPH. Han glæder sig over et godt samarbejde med lufthavnens butikker og serveringssteder, der faktisk udgør Danmarks største indkøbscenter målt på kvadratmeter.

 

Et hurtigt kig på CPH’s hjemmeside fortæller også historien om, at behovet for arbejdskraft er stigende. Lige nu efterspørges alt fra kokke, en barista, en pølsemand, tjenere, salgsassistenter og butiksmedarbejdere:

 

”Flere passagerer betyder også, at der bliver mere at lave i shoppingcenteret. De to ting hænger helt naturligt sammen. Men det er heldigvis en positiv problemstilling, og vi glæder os til at byde svenske kolleger velkommen i job i CPH”, slutter Michael Clausen.