18.01.2021

Konkurrencemyndigheder godkender Smarter Airports A/S

Med konkurrencemyndighedernes godkendelse på plads, kan det nyetablerede Smarter Airports A/S nu fortsætte det videre arbejde med at udvikle en ny digital platform til effektiv og bæredygtig drift af fremtidens lufthavne.

Smarter Airports A/S blev lanceret i oktober 2020 og er ejet i fællesskab mellem IT-selskabet Netcompany og Københavns Lufthavne A/S (CPH). Nu har konkurrencemyndighederne godkendt selskabet. Det betyder bl.a., at selskabet vil begynde at etablere partnerskaber med andre lufthavne verden over. Samtidig har platformen fået navnet AIRHART.

”AIRHART vil gøre lufthavne i stand til at imødegå de forandringer, der kommer med stigende tempo i vores del af luftfartsindustrien. Samtidig er platformen en mulighed for at udnytte data til at innovere den måde, vi nu og fremover kommer til at drive en effektiv og bæredygtig lufthavn. Derfor bliver brugen og integrationen af data en væsentlig del af den nye platform,” siger Christian Poulsen, der er COO & CIO, Head of Infrastructure, Operation & Services i CPH.

AIRHART - en hyldest til Amelia Earhart

Platformen har fået navnet AIRHART som en hyldest til Amelia Earhart, der var den første kvindelige pilot, der krydsede Atlanten alene. Earhart var en pioneer inden for luftfarten, og AIRHART vil blive skabt med samme pionerånd med et mål om at sætte nye standarder for hele lufthavnsbranchen.

Du kan læse mere om Smarter Airports A/S på selskabets hjemmeside www.smarterairports.com