CPH Trafiktal: Kun luftfragt og få passagerer tilbage

Corona krisen har slået bunden helt ud af luftfarten og Københavns Lufthavn. 2.200 medarbejdere bliver i rotation sendt hjem med lønkompensation. Den sidste uge i marts var trafikken faldet med 98 procent. Eneste lyspunkt er luftfragten. 

08.04.2020

Corona krisen slog for alvor helt igennem i den sidste uge i marts, hvor antallet af rejsende faldt med 98 procent. I uge 13 sidste år var der 539.258 rejsende igennem terminalerne. I år var det 16.115.

Samlet var der i marts 852.984 rejsende mod 2.373.332 sidste år – et fald på 64,1 procent.

”Normalt er der knap 83.000 rejsende hver dag. Nu tæller vi færre end 1.500. Uden passagerer og fly er praktisk taget hele vores indtægtsgrundlag forsvundet i løbet af marts,” siger administrerende direktør Thomas Woldbye.

142 butikker og serveringssteder er lukket
”Som samfundskritisk infrastruktur skal vi naturligvis holde lufthavnen åben og i drift for den smule trafik der er, for de særfly der kommer hjem med strandede danskere og for den helt vitale luftfragt af blandet andet medicin og elektronik,” understreger han.

I terminalerne har 142 butikker og serveringssteder trukket gitteret ned og lukket på ubestemt tid. Tilbage holder blot to 7-Eleven butikker samt en enkelt Joe & the Juice åbent.

”Der er meget tomt og meget stille i terminalerne. Det er næsten helt uvirkeligt,” fortæller Thomas Woldbye.

Luftfragten er et lille lyspunkt
For samfundet og for de danske virksomheder er luftfragten det eneste lille lyspunkt, selv om den også er ganske hårdt ramt, da cirka 75 procent af luftfragten sker med passagerfly som Belly Cargo. I dag er de fleste passagerfly grounded over hele verden. Alene i CPH er 90 passagerfly parkeret på ubestemt tid.

”Der er dog stadig enkelte passagerfly i drift – f.eks. Qatar til Asien. Samtidig er antallet af rene fragtfly til og fra København nu i vækst, og flyene er fyldte. I marts var der en vækst med rene fragtfly på 23 procent og væksten ser ud til at tage endnu mere fart i april. Derudover indsætter f.eks. Singapore Airlines en daglig fragtafgang med et A350 passagerfly i første omgang en uge,” siger Thomas Woldbye.

”For Danmark er luftfragten afgørende. Dels for at kunne få f.eks. medicinsk udstyr til landet. Dels for danske virksomheder, hvor luftfragten - målt i værdi - udgør 33 procent af Danmarks eksport,” understreger han.

Umuligt at spå om fremtiden
Men den bratte og næsten totale opbremsning af flytrafikken er Københavns Lufthavn i gang med at spænde livremmen helt ind. Der reduceres omkostninger for flere hundrede millioner på driften blandt andet ved en rotationsordning, hvor der samlet i en periode hjemsendes 2.200 af 2.600 medarbejdere (svarende til 1.600 fuldtidsansatte) med lønkompensation. Samtidig udsættes en lang række investeringer og projekter.

”Målet er så vidt muligt at komme igennem krisen uden at skulle afskedige nogle af vores dygtige medarbejdere, så vi er klar, når Danmark og resten af verden skal genstartes. Men livremmen skal spændes helt ind, og vi forventer at kunne reducere omkostninger med op mod en milliard kroner her i resten af 2020,” siger Thomas Woldbye. Han tør ikke spå om, hvornår trafikken vender tilbage eller hvilken finansiel effekt, det vil have for CPH.

”Den globale Corona epidemi udvikler sig fra dag til dag, så vi kan endnu ikke sige noget fornuftigt om forventningerne til resten af året,” siger Thomas Woldbye.

På den anden side af Corona venter klimaet
Når Corona krisen på et tidspunkt klinger af, så venter klimaudfordringerne, der også skal håndteres:

”Udfordringerne med klimaet er jo ikke forsvundet. Vi skal i fremtiden ikke flyve mindre – men vi skal flyve mere bæredygtigt og med mest muligt hensyn til klimaet,” understreger Thomas Woldbye.

Den globale økonomiske krise, der er udløst af Corona epidemien, har sendt mange brancher ikke mindst luftfarten helt i knæ.  

”Vores mål er dog stadig klart: Københavns Lufthavn vil fortsat søge samarbejde med partnere, flyselskaber, den offentlige sektor, NGOere og andre om at sikre, at fremtidens luftfart bliver bæredygtig og at den samlede danske luftfart er klimaneutral i 2050,” siger Thomas Woldbye.

”Men luftfarten kan blive så økonomisk presset, at vi igen skal tænke i nye baner for at finansiere den helt nødvendige grønne omstilling, når verden på et tidspunkt langsomt åbner op igen,” siger Thomas Woldbye.

”Selvom Covid19 i al fald på den korte bane betyder, at CO2-udledningen fra Københavns Lufthavn er drastisk reduceret, så forventer vi at både handel, eksport, rejselyst og flytrafik vender tilbage, når vi kan lukke sikkert op for verdenssamfundet igen. Derfor holder vi fast i lufthavnens klimastrategi og de mål, vi har sat os. Sidste år blev driften af CPH certificeret klimaneutral – og vi har netop nu fået årets CO2-kreditter. Så vi er på rette spor,” siger Thomas Woldbye.

Download Excel