24.09.2019

Donerer overskud fra plastikposer til OceanCare

Når TAXFREE Heinemann butikkerne i Københavns Lufthavn begynder at tage penge for plastikposer, sender de overskuddet til havmiljøorganisationen OceanCare. 

2. september begyndte TAX FREE Heinemann-butikkerne i Københavns Lufthavn at tage penge for sine plastikposer. De koster henholdsvis to eller tre kroner. Hele overskuddet fra plastikposerne bliver doneret til den internationale havmiljøorganisation OceanCare, som investerer bidraget i bl.a. redning af havdyr og miljøoplysning.

Større bevidsthed hos kunderne betyder færre plastikposer
"Vores mål er at reducere forbruget af plastikposer massivt. I vores butikker har vi mulighed for at gøre kunder fra hele verden mere opmærksomme på problemet med plastikforurening og at øge deres bevidsthed om problemet. Med denne viden afstår vores kunder hellere end gerne fra at bruge en engangspose eller er villige til at vælge en genanvendelig pose. Vi ved imidlertid, at kunderne i vores TAX FREE-butikker godt kan lide at foretage impulskøb og har brug for andre muligheder for at bære rundt på disse. Via vores samarbejde med OceanCare vil det ikke desto mindre være muligt for vores kunder at give et bidrag til den globale naturbeskyttelse," siger Esben Keller, administrerende direktør for Heinemann Retail Denmark.

Københavns Lufthavn hilser det nye initiativ velkommen
"Her i Københavns Lufthavn er vi meget glade for, at vores mangeårige partner Gebr. Heinemann tager initiativ til noget, der er så håndgribeligt. Vi håber at se mere af den slags i fremtiden fra alle vores samarbejdspartnere, og vi vil gøre, hvad vi kan for at hjælpe dem, så de lykkes med deres idéer til at gøre en forskel for miljøet," siger Chief Commercial Officer i Københavns Lufthavn, Peter Krogsgaard.

Heinemanns kunder afstår gerne fra at bruge plastikposer
De fælles mål med samarbejdet mellem OceanCare og Gebr. Heinemann, som har eksisteret i Tyskland og Østrig siden 2017, er at fremme samvittighedsfuld brug af ressourcer og at reducere forbruget af plastikposer i lufthavnsbutikker. Projektet er allerede en succes med hensyn til beskyttelse af havmiljøet: Efter den vellykkede pilotfase i de 14 Heinemann-lufthavnsbutikker i Tyskland og Østrig udvides samarbejdet løbende til andre steder. I januar 2018 blev det igangsat i Bratislava og Ljubljana efterfulgt af Budapest og København i 2019. Passagererne har været meget imødekommende over for ændringen i Heinemann Duty Free-butikkerne og har ingen problemer med at undlade at bruge engangsposer. Alene i samarbejdets første år faldt antallet af udleverede plastikposer på de deltagende lokationer med i alt ca. 70 %. Fra begyndelsen af samarbejdet med OceanCare i 2017 til slutningen af første kvartal 2019 er der blevet indsamlet i alt ca. 300.000 euro til havmiljøorganisationen. 

"Beslutningen hos TAX FREE Heinemann-butikkerne i Københavns Lufthavn er endnu en milepæl i de fælles bestræbelser på at reducere forbruget af engangsplastik. Vi vil gerne rose Gebr. Heinemann for deres klare og målbare bidrag til at nå verdensmål (SDG) 14.1 om at forhindre og væsentligt reducere enhver form for havforurening inden 2025. Et mål der kun kan nås, hvis alle interessenter yder en fælles indsats," siger Sigrid Lüber, grundlægger og President for OceanCare. " Vi håber, at denne beslutning tilskynder andre virksomheder inden for den private sektor til at følge dette eksempel".

OceanCare har i mange år støttet f.eks. British Divers for Marine Life Rescue, som er et verdensførende strandingsnetværk for sæler, delfiner og hvaler. OceanCare styrker også den offentlige bevidsthed verden over med hensyn til at genoverveje, hvordan vi håndterer engangsplastikprodukter. OceanCares indsatser omfatter et fælles projekt, der blev igangsat med den mallorcanske organisation Save the Med Foundation, om at udarbejde en 3-dages undervisningsmodel i de mallorcanske offentlige skoler. Ud over de teoretiske principper vedrørende problemet med plastikforurening involveres programmets elever også i oprydning af strande.

Kontaktinformation
Gebr. Heinemann
Julia Knors
Corporate Communications
Tlf.: +49 40 3010 2186
J_Knors@gebr-heinemann.de

Københavns Lufthavn
CPH Presse
Tlf.: +45 3231 2800
cphpresse@cph.dk

OceanCare
Vera Bürgi
Managing Director
Tlf.: +41 44 780 66 88
vbuergi@oceancare.org

Om

Gebr. Heinemann SE & Co. KG
Gebr. Heinemann er en af de vigtigste aktører på det internationale rejsedetailmarked og er førende på det europæiske marked. Det er den eneste familiedrevne virksomhed blandt de globale aktører inden for rejsedetailbranchen. Som distributør forsyner Gebr. Heinemann over 1.000 kunder i over 100 lande. Inden for detailbranchen driver virksomheden over 340 Heinemann Duty Free & Travel Value-butikker, modeforretninger under licens og konceptbutikker i 74 lufthavne i 28 lande samt butikker ved grænseovergange og ombord på krydstogtskibe. Siden 2008 har virksomheden designet sine Duty Free & Travel Value-butikker i overensstemmelse med et enestående brandkoncept. I dag er Heinemann Duty Free-brandet til stede i talrige lufthavne verden over, og virksomheden driver sin største Duty Free-lufthavnsbutik i Sydney.

Samlet set betjener detailhandelsvirksomheden hvert år nu over 40 millioner kunder på et butiksareal, der dækker mere end 160.000 kvadratmeter. Gebr. Heinemann har haft sit hovedsæde i det, der nu er HafenCity-distriktet i Hamborg siden 1879. Virksomheden ledes af fætrene Claus og Gunnar Heinemann samt Gunnars søn og administrerende direktør Max Heinemann, som er henholdsvis fjerde og femte generation af familien, der sammen driver virksomheden. Gebr. Heinemann har over 8.000 medarbejdere verden over.

Gebr. Heinemann Retail ApS
Siden 2007 har Gebr. Heinemann Retail ApS, der er et helejet datterselskab af
Gebr.Heinemann, drevet seks tax free-butikker* i Københavns Lufthavn samt online-butikken.
*Main Shop (2.600 m²), Pier A-butik (175 m²), Pier B-butik (80 m²), Pier C-butik (260 m²), butik i terminal 3 (160 m²) og Arrivals Shop (126 m²)

Københavns Lufthavn
https://www.cph.dk/en/about-cph

OceanCare
OceanCare er en schweizisk non-profit-organisation. Den blev grundlagt i 1989 og har et stærkt engagement i realistiske og samarbejdsbaserede initiativer. Organisationen arbejder på nationalt og international plan inden for områderne havforurening, miljøforandringer, fiskeri, hval- og sælfangst, havpattedyr i fangenskab og folkeoplysning. OceanCare har særlig konsultativ status (Special Consultative Status) hos Economic and Social Council of the United Nations (ECOSOC) og er partner for General Fisheries Commission for the Mediterranean (GFCM), the Convention on Migratory Species (CMS) og UNEP/CMS Agreement on the Conservation of Cetaceans in the Black Sea, Mediterranean Sea and Contiguous Atlantic Area (ACCOBAMS). OceanCare er også blevet akkrediteret som Major Group hos United Nations Environment Assembly (UNEA), som er UNEPs ledende organ og en del af UNEP Global Partnership on Marine Litter.