31.01.2019

Billigere for flyselskaber at flyve fra Københavns Lufthavn

Det bliver billigere for flyselskaberne at flyve fra Københavns Lufthavn og samtidig sikres fundamentet for at lufthavnen kan fortsætte sin ambitiøse udbygningsplan. Det er resultatet af den takstaftale, som Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i dag har godkendt for perioden 1. april 2019 og til udgangen af 2023.

Det bliver billigere for flyselskaberne at flyve fra Københavns Lufthavn. Takstaftalen, som Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i dag har godkendt, sænker nemlig taksterne med ca. 5% allerede fra 1. april i år, i tillæg til de ca. 10% taksterne blev reduceret med pr. 1. april 2018:

”CPH fastholder med de nye, lavere takster sin position som en af de billigste stor-lufthavne i Europa at flyve fra. Samtidig understøtter takststrukturen vores position som hub-lufthavn, hvor det er let og hurtigt at skifte fly, og aftalen styrker vores konkurrencekraft i forhold til de andre lufthavne i Nordeuropa”, forklarer Thomas Woldbye, der er administrerende direktør for Københavns Lufthavne A/S.

Han glæder sig samtidig over, at der med den nye aftale, der gælder til udgangen af 2023, samtidig er blevet sikret et økonomisk fundament, som gør det muligt for CPH at udbygge lufthavnen og dermed følge med efterspørgslen fra flere både danske og udenlandske rejsende, for at kunne flyve til og fra København.

”Alene i 2018 udbyggede vi lufthavnen for op imod 2 milliarder kroner, og vi har ambitioner om at fortsætte med udbygningen de kommende år. Med den nye takstaftale sikrer vi det økonomiske fundament for Københavns Lufthavn, der gør det muligt for os at fortsætte det høje tempo i vores udbygning til glæde for alle rejsende. En større lufthavn vil give danskerne flere muligheder for at rejse ud i verden, og giver danske virksomheder endnu bedre adgang til verdensmarkederne”, siger Thomas Woldbye og fremhæver at aftalen er med til at levere på de mål, som ligger i regeringens luftfartsstrategi:

”Vi bakker fuldt og helt op om de målsætninger om at øge Danmarks internationale tilgængelighed, som regeringen præsenterede med luftfartsstrategien. Den tilgængelighed kommer især med flere direkte flyruter til resten af verden, og her spiller vi naturligvis en vigtig rolle. Derfor har det været afgørende for os, at vi fik en takstaftale, der gør det muligt for os at fortsætte udbygningen i lufthavnen, så vi kan få plads til flere fly og flere passagerer”, siger Thomas Woldbye.

Thomas Woldbye er tilfreds med, at det igen er lykkedes at lave en aftale mellem lufthavnen og de største flyselskaber:

”Vores kunder er jo flyselskaberne, og det er afgørende, at vi lytter til deres ønsker og behov – både i den daglige drift og når vi bygger lufthavnen ud. Derfor er jeg glad for, at der lykkedes os at lave en kommerciel aftale med de væsentlige flyselskaber, og jeg vil gerne takke selskaberne for de gode og konstruktive forhandlinger, vi har haft”, siger Thomas Woldbye.

Hent billeder i CPH's billedarkiv her