30.08.2018

Ny flyrute til det vestlige Ukraine

Over de seneste år har danskerne rejst til Østeuropa som aldrig før, og det lader til at være en rejsetendens, der er kommet for at blive. Næste forår åbner Wizz Air en ny, direkte flyrute fra den ukrainske by Lviv, der er kendt for at være den "mindst russiske" by i Ukraine.

Wizz Airs nye rute til Lviv er den tredje direkte rute til Ukraine på tre år, der åbner i Københavns Lufthavn. Og den forholdsvis lille vestukrainske by har meget mere at byde på end et navn, der er svært at udtale.

Lviv er grundlagt i 1200-tallet, og den historiske bymidte er optaget på UNESCO’s verdensarvsliste. Byen undgik at blive ødelagt under Sovjet-tiden, og den ukrainske kultur og identitet skinner derfor igennem i både arkitektur og stemning. Lviv er også lidt af en tidslomme, hvor hotellerne er antikke og det primære transportmiddel den gamle sporvogn. Billetten koster i øvrigt den nette sum af 50 danske øre.

Fra 0 til 134.000 sæder fra Ukraine

Når Wizz Airs Airbus A320-fly med plads til 180 passagerer næste år i marts lander i Københavns Lufthavn efter at have tilbagelagt de 998 km, der er mellem Danylo Halytskyi-lufthavnen i Lviv og CPH, så markerer det en stor ændring i forbindelserne mellem Københavns Lufthavn og det store land i Østeuropa.

For få år siden var der nemlig ingen flyforbindelser mellem de to lande, men ruten til Lviv er den tredje fra Københavns Lufthavn, og det betyder, at der næste år udbydes hele 134.187 flysæder på afgange fra Ukraine til Københavns Lufthavn, en stigning på godt 44% sammenlignet med i år.

Flykapacitet mellem CPH og Ukraine

Ifølge Københavns Lufthavns kommercielle direktør, Peter Krogsgaard, er den nye rute en god nyhed for både dansk erhvervsliv og turisme her i landet:

”Den nye rute til Lviv er spændende, både for dansk erhvervsliv og for den danske turismeindustri. I løbet af de senere år har flere og flere danske virksomheder, eksempelvis i IT-sektoren, udvidet deres arbejde i Ukraine, og de får nu bedre forbindelser. Men også for den danske turistsektor er der tale om en god nyhed, når der fra næste år vil være endnu en direkte rute til Ukraine, der for få år siden slet ikke var serviceret fra Danmark. Samtidig får danskerne endnu en direkte rute til et spændende rejsemål i Østeuropa.”

Hos Wizz Air siger Andras Rado, Corporate Communications Manager:

“Vi er rigtig glade for at kunne tilføje en ny rute fra København til Lviv med afgang hver onsdag og søndag. Vores nye lavprisrute bliver den eneste direkte forbindelse til Lviv, og den vil være en nem og overkommelig mulighed for både forretnings- og turistrejsende. For at understrege vores engagement i landet udvider vi løbende vores danske rutenet, og vi har allerede offentliggjort fire nye ruter fra Danmark i år. Vi har tillid til, at vores kunder vil værdsætte denne lavprisforbindelse til Lviv, og at ruten vil blive lige så populær som de andre 14 ruter i vores danske rutenet. Vi vil fortsat udvide vores rutenet til yderst rimelige billetpriser og derved stimulere den lokale samfundsøkonomi på de destinationer, vi flyver til.”

Fakta om ruten

• Ruten flyves af det ungarsk-polske flyselskab Wizz Air (W6) og bliver selskabets sjette rute i CPH.
  • Den første flyvning foregår den 3. marts 2019, og ruten vil fra den dato blive befløjet to gange om ugen på onsdage og søndage.
  • Ruten bliver betjent med et Airbus A320-fly med plads til 180 passagerer.
  • Lviv ligger i det vestlige Ukraine, 70 km fra den polske grænse og 160 km fra Karpaterbjergene.
  • Danylo Halytskyi International Airport (LWO) ligger blot 6 km fra centrum af Lviv og er opkaldt efter Daniel af Galicien, der grundlagde byen i 1256.
  • Byen har mange navne og omtales både som Lvov eller med det tyske navn Lemberg.

Hent billeder i CPH's billedarkiv her