Københavns Lufthavn er Europas mest effektive

Verdens førende transportforskere har endnu engang kåret Københavns Lufthavn til at være Europas mest effektive lufthavn. Det er 13. gang ud af 15 mulige, at Københavns Lufthavn tager prisen.  

06.07.2018

Det er verdens førende akademiske selskab inden for luftfart, det uafhængige Air Transport Research Society (ATRS), der én gang om året kårer verdens mest effektive lufthavne, og for 13. gang på 15 år hjemtog Københavns Lufthavn titlen som "Europas mest effektive lufthavn".

”Selvom vi har modtaget denne udmærkelse flere gange, så er jeg lige stolt hver gang over, at vi som lufthavn gang på gang bliver anerkendt for, at vi gennem et tæt samarbejde med både fly- og handling-selskaber er i stand til at forbedre vores services og blive mere effektive. Det er væsentligt for konkurrencen med de øvrige lufthavne i Europa, da det har stor betydning for vores evne til at tiltrække nye ruter”, siger Kristian Durhuus, der er driftsdirektør i Københavns Lufthavn.

Han understreger, at arbejdet med effektivitet i høj grad også handler om passagererne:

”At vi er en effektiv lufthavn afspejler sig også i passagerernes generelt høje tilfredshed med oplevelsen af at være gæst hos os. Vores mål er, at de rejsende har en gnidningsfri rejse gennem lufthavnen, og det kræver både at vi bruger ny teknologi, skaber smarte løsninger og ikke mindst at vores medarbejdere konstant har fokus på at hjælpe de rejsende”, siger Kristian Durhuus.

ATRS vurderer årligt produktivitet, omkostninger og effektivitet i ca. 200 lufthavne over hele verden.

”Vi har i mange år været førende til at implementere digitale selvbetjeningsløsninger i hele rejsekæden fra check-in, bagageaflevering, over security og paskontrol til boarding. Det gør det både lettere for lufthavnen, for fly- og handlingselskaberne, for politiet og ikke mindst for de rejsende. Og vi kan se i vores målinger, at passagererne er glade for selv at klare eksempelvis bagageafleveringen eller scanne boardingkortet inden de går ind i sikkerhedskontrollen”, forklarer Kristian Durhuus og fremhæver, at den selvbetjente bagagedrop nedsætter den tid, passagererne bruger ved skanken helt ned til 15 sekunder og at det har været med til at øge effektiviteten ved check-in-faciliteterne med 30 procent.

”På den måde udnytter vi vores kapacitet mere effektivt, og det samme gælder fly- og handlingselskaberne, der kan bruge ressourcerne bedre på andre ting”, siger Kristian Durhuus.

Ifølge Kristian Durhuus kommer fremtidens lufthavn til at være helt anderledes end det vi kender i dag, især på grund af de nye muligheder, som teknologien giver:

”Vi har hele tiden nye udviklingsprojekter i gang, og noget af det, der i fremtiden kan gøre det endnu lettere at flyve er digitale løsninger baseret på eksempelvis biometri, hvor vi ikke behøver et boardingpass, men eksempelvis kan benytte fingeraftryk eller iris-scanning, når man skal boarde et fly. Vi har sat digitalisering øverst på vores dagsorden – både for at skabe en bedre rejseoplevelse for vores flere end 30 mio. årlige passagerer og for at gøre CPH til en endnu mere attraktiv lufthavn for flyselskaberne”, forklarer Kristian Durhuus.

Læs mere om ATRS på http://www.atrsworld.org/