02.05.2018

Grevinde Alexandra åbnede historisk rute til Hongkong

Grevinde Alexandra var i dag i Københavns Lufthavn for at åbne Cathay Pacifics nye, direkte flyforbindelse mellem Danmark og metropolen Hong Kong, hvor hun er født og opvokset.

Båndet til den historiske afgang blev klippet ved gate C37 i Københavns Lufthavn, inden det Hong Kong baserede flyselskab, Cathay Pacific, sender det miljøvenlige Airbus 350-900 afsted klokken 14:10 til den kinesiske storby.

Om den nye direkte forbindelse mellem København og Hongkong sagde Grevinde Alexandra:

"Cathay Pacifics nye rute mellem København og Hong Kong er en forbindelse mellem to metropoler, men for mig personligt er det også en forbindelse mellem mine to hjertebyer. Hong Kong, hvor jeg voksede op, og København, hvor jeg blev voksen. Med Cathay Pacifics åbning af den direkte forbindelse er vejen blevet kortere mellem de to metropoler, og for mig er det en smutvej tilbage til min barndommens gade."

Udenrigsministeren: Godt for både ferie- og forretningsrejsende
En direkte rute til metropolen Hong Kong har længe været på Danmarks ønskeliste. Derfor var der også glæde i Udenrigsministeriet.

"Cathay Pacific's nye rute fra København til Hongkong giver forretningsrejsende og turister bedre adgang til Danmark og danskerne bedre adgang til verden. Det er godt nyt for dansk vækst, eksport og beskæftigelse," siger udenrigsminister Anders Samuelsen.

Ultramoderne og behagelig flytype
Indsættelsen af Airbus A350-900, er i sig selv en historisk begivenhed. Det er den første direkte rute siden 1990'erne. Og det er første gang, at den støjsvage, højteknologiske flytype bliver sat ind i fast rute til og fra København. Som Boeings Dreamliner bruger A350-900 mindre brændstof end andre flytyper. Dertil kommer, at der ekstra god plads og mere lys og luft i kabinen.

James Ginns, General Manager i Europa for Cathay Pacific, sagde:

"Vi er stolte over at være det første selskab, der benytter den supermoderne Airbus A350-900 i fast rute til Københavns Lufthavn. Det er vores første direkte forbindelse til den danske hovedstad nogensinde - og til hele Skandinavien i nyere tid. Med Airbus A350-900 får passagererne en unik og afslappende rejseoplevelse med forbedrede underholdningsprodukter, Wi-Fi og avanceret teknologi."

CPH: Hong Kong har stået højt på ønskelisten
Thomas Woldbye, CEO i Københavns Lufthavne, lagde heller ikke skjul på sin glæde over den nye rute i forbindelse med den festlige åbning med rødt bånd, kageudskæring og traditionel kinesisk dans inden den historiske afgang af Cathay Pacific, CX246.

"Hongkong har længe stået meget højt på ønskelisten, og Cathay Pacifics direkte rute til Danmark er en milepæl i arbejdet med at tiltrække nye forbindelser til Københavns Lufthavne. Al erfaring viser, at nye direkte ruter fører til flere rejsende og øget økonomisk vækst. Med en direkte forbindelse til Hongkong får danske og andre skandinaviske rejsende også nemmere adgang nye destinationer i Asien og på den sydvestlige halvkugle."

WOCO i gang med at markedsføre København i Hong Kong
Hos Wonderful Copenhagen, der gennem ruteudviklingsprogrammet Greater Copenhagen Connected har bidraget til at lande den nye rute, er den målrettede markedsføring af Danmark i Hong Kong allerede påbegyndt:

"På baggrund af flere års erfaring med det kinesiske marked og de kinesiske rejsende, målretter vi nu markedsføring af Danmarks hovedstad mod kinesere i det område, der føder ind til ruten. Her tager vi udgangspunkt i både interesser og rejseadfærd hos målgruppen for at ramme dem, som ikke kun er tilbøjelige til at rejse hertil, men også til at blive her længst muligt. Det gør vi på baggrund af Københavns styrkepositioner med historier om bl.a. design, arkitektur og bæredygtighed," siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

Cathay Pacifics nye rute mellem København og Hong Kong har tre ugentlige afgange (mandag, onsdag og fredag) i den første sommersæson, der går fra den 2. maj til den 26. oktober 2018.

Cathay Pacific er et Hong Kong baseret flyselskab, der betjener omkring 200 destinationer i hele verden. Datterselskabet Cathay Dragon flyver til destinationer i Asien, inklusiv 20 større byer i Kina. Cathay Pacific er et af de stiftende medlemmer af Oneworld alliancen.

Cathay Pacific fakta:

• Ruten flyves med en A350-900, der er Airbus' svar på Boeings populære B787 Dreamliner
  • Det bliver en version med 280 sæder, heraf 38 Business Class og 28 Premium Economy.
  • Flyvetiden fra København til Hongkong bliver på knap 12 timer.
  • Med base i Hong Kong rådes over ca. 150 fly. Selskabet blev dannet i 1946
  • Cathay Pacific og de to datterselskaber Air Hong Kong og Cathay Dragon tæller 34.000 ansatte
  • Blev i 2017 kåret som verdens femte bedste flyselskab af Skytrax. Cathay Pacific Vandt prisen i 2009.