Samarbejde sikrer flere fly til tiden fra Københavns Lufthavn

Et tæt samarbejde mellem flyselskaber, ground-handlerne og flykontrollen har gjort Københavns Lufthavn til en af Europas mest punktlige lufthavne. Det er ikke blot til gavn for passagererne, men også for flyselskaberne. 

05.02.2018

Der er trafikkøer i det europæiske luftrum og det øger risikoen for flyforsinkelser – også i Københavns Lufthavn, hvor der dagligt lander og letter tæt på 800 fly med flere end 80.000 passagerer. Men på trods af det, så lykkedes det at få langt de fleste fly afsted til tiden.

Det er det britiske analysefirma OAG, der hvert år rangordner verdens lufthavne. I 2017 er Københavns Lufthavn i Top 3 i Europa med en punktlighed på 82,25 procent fly til tiden, kun lige overgået af tyrkiske Sabiha Gökcen med 82,32 og Athen med 82,87 procent.

Europa falder tilbage på listen

”Flytrafikken er som et stort og komplekst puslespil, der skal gå op hver eneste dag. Så stor ros til flyselskaberne, flykontrollen og de ground-handlere, der håndterer check-in, bagage og fly. Uden tæt samarbejde var det ikke lykkedes at gøre Københavns Lufthavn til Nordeuropas mest punktlige lufthavn,” siger Københavns Lufthavns driftsdirektør, Kristian Durhuus.

På verdensplan er CPH nummer 10. Mest punktlige lufthavn er japanske Osaka med 88,45 procent fly til tiden. Det er i kategorien af sammenlignelige lufthavne med 10-20 millioner afgående passagerer årligt.

”De senere år er alle de større europæiske lufthavne samlet faldet lidt tilbage på listen, fordi vi har ganske store udfordringer med trafikkøer i luftrummet – især i sommersæsonen. Og det har yderligere skærpet behovet for tæt samarbejde,” understreger Kristian Durhuus.

Flytrafik er et komplekst puslespil

Der er mange brikker, der skal lægges rigtigt for hver eneste flyafgang. Ikke meget skal gå galt før det kan få en såkaldt ”knock-on effekt”, der i sidste ende betyder forsinkelser, forklarer driftsdirektøren.

  • Check-in skal fungere optimalt med personale og pulte
  • Bagageanlægget med 13 kilometer bånd og store scannere skal køre uden fejl
  • Sikkerhedskontrollen skal være nem og hurtig
  • Ground-handlernes arbejde med klargøring af fly, boarding og håndteringen af bagagen skal holde tidsplanerne
  • Flykontrollen skal ikke blot planlægge hver dag i detaljer, men også være maksimalt fleksible

Nyt info-system skal formindske forsinkelser

For halvandet år siden udrullede Københavns et stort EU-initiativ, der skal sikre en mere rettidig afviklingen af flytrafikken i hele Europa - et fælles informationssystem kaldet A-CDM, Airport Collaborative Decision Making.

Systemet understøtter netop samarbejdet mellem lufthavn, flyselskaber og groundhandling selskaberne.

“Færre forsinkelser gavner ikke blot passagerne, men også flyselskaberne og de groundhandling selskaber, der på vegne af flyselskaberne står for eksempelvis check-in, boarding og håndtering af baggage i lufthavnen,” siger Kristian Durhuus.

Hele informationskæden omkring en flyrejse er meget kompleks – fra piloten til kontroltårnet til lufthavnen og til de groundhandlere, der skal stå klar til at tage imod ankommende passagerer og bagage – og være klar med check-in personale og bagagemandskab, når fly skal afsted.

Med A-CDM forpligter flyselskaberne, kontroltårne, lufthavne og groundhandlere sig til hele tiden at opdatere alle informationer om hver eneste flyrejse – information alle kan tilgå. Og det virker.

”Vurderingen her i Københavns Lufthavn er, at vi med A-CDM samarbejdet har fået 3-5 procent flere fly afsted til tiden – til gavn for både selskaberne og for passagerne,” fortæller Kristian Durhuus.

FAKTA:

  • Et fly i fast rutefart i Europa kan på en enkelt dag skulle nå 4-6 flyvninger.
  • Blot en enkelt forsinkelse kan akkumulere sig i løbet af dagen, så flyet ikke kan nå at flyve alle ruter og dermed mister både penge og passagerer.
  • Det er ofte et lige så stort problem, når et fly ankommer til CPH før tid. Medarbejderne hos groundhandlerne er optaget med at tage sig af andre fly og den planlagte gate i lufthavnen er ofte ikke klar. Derfor må flyet vente.
  • Rapporten fra OAG kan findes her: https://www.oag.com/2018-airport-airline-on-time-performance-report
  • Den internationale luftfartsorganisation IATA definerer Tyrkiet som en del af Europa. Derfor er Sabiha Gökcen med på listen over europæiske lufthavne.