01.03.2018

Passagererne har fået en sikkerhedskontrol i dobbelt størrelse

Københavns Lufthavn indviede i dag den nye sikkerhedskontrol. Efter mere end to års byggearbejde er de 1.800 nye kvadratmeter taget i brug med mere plads og lys til passagererne. På trods af byggeaktivitet har den gennemsnitlige ventetid i 2017 været 4 minutter og 57 sekunder.

Når danskerne tager hul på vinterferien i næste uge, vil rejsen gennem Københavns Lufthavn være noget anderledes end på samme tid sidste år.

Lufthavnen har i dag indviet en markant udbygning af sikkerhedskontrollen, der med de nye 1.800 kvadratmeter er blevet dobbelt så stor:

”Den nye, udvidede sikkerhedskontrol er en vigtig milepæl i udvidelsen af Københavns Lufthavn for at skabe plads til flere rejsende og forbedre passageroplevelsen. En god, tryg og forudsigelig sikkerhedskontrol er helt afgørende for en god start på rejsen. Derfor er det vigtigt at skabe de rigtige rammer med masser af plads, lys og ro – og det har vi fået med den nye udbygning,” siger administrerende direktør Thomas Woldbye.

”Vi er jo først og fremmest sat i verden for at give de rejsende en god service og oplevelse, når de bruger lufthavnen, og ikke mindst understøtte, at vi har den bedst mulige tilgængelighed til og fra Danmark – til gavn for turismen og for de mange, globale danske virksomheder,” sagde Thomas Woldbye ved åbningen.

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen, der i dag fik en rundvisning i lufthavnens nye sikkerhedskontrol, udtaler:

”Med Københavns Lufthavn har vi i Danmark Nordens største lufthavn. Det er en kæmpe gevinst og noget, som vi skal kæmpe for at bevare og udbygge. Det er nemlig et sundhedstegn for Danmark og for Københavns Lufthavn, at der hele tiden bliver bygget ny kapacitet, så lufthavnen kan følge med den positive udvikling i antal passagerer.”.

Der blev også uddelt masser af rosr til både passagerer og medarbejdere i sikkerhedskontrollen. På trods af udfordringer med byggerod og mindre plads i byggeperioden, var den gennemsnitlige ventetid for passagererne i sikkerhedskontrollen nede på 4 minutter og 57 sekunder i 2017.

”Det er vel at mærke på et år, hvor hele området har været én stor byggeplads. Så stor ros til passagererne, der har udvist tålmodighed og venlighed – selvom her i lange perioder har været meget trangt og rodet. Og en lige så stor ros til medarbejderne, der har holdt et højt og effektivt serviceniveau midt i det, der både har lignet og været en aktiv, travl byggeplads,” sagde Thomas Woldbye.

• Sikkerhedskontrollen er udvidet til dobbelt størrelse med 1.800 kvadratmeter.
  • Fra 2007 til 2017 er sikkerhedskontrollen udvidet fra 16 til 23 spor
  • 100 mennesker har været med til at bygge den nye, udvidede sikkerhedskontrol
  • Der arbejder 500 medarbejdere i sikkerhedskontrollen
  • Hver dag går der i gennemsnit 30.000 passagerer igennem sikkerhedskontrollen, på travle dage 44.000.
  • I 2017 var den gennemsnitlige ventetid i sikkerhedskontrollen 4 minutter og 57 sekunder
  • 2017 blev der overdraget 95 ton væske, der ikke må medbringes gennem sikkerhedskontrollen.

Hent fotos i CPH's fotoarkiv