BREXIT: Nødplan redder flyvning til og fra Storbritannien

Københavns Lufthavn er lettet over, at det er lykkedes at etablere en nødplan, der sikrer, at der også kan flyves til og fra Storbritannien efter den 31. marts næste år, når skilsmissen fra EU træder i kraft. Men der er stadig mørke skyer i horisonten. 

15.11.2018

Midt i de komplicerede forhandlinger om vilkårene for briternes skilsmisse fra EU, er der godt nyt til danske ferie- og forretningsrejsende og til de mange, der har familie og venner i Storbritannien. EU-kommissionen har nu en nødplan klar.

”Uanset om det bliver en blid eller en barsk Brexit uden de store aftaler den 31. marts næste år, så er flytrafikken mellem Storbritannien og de 27 EU-lande i første omgang reddet,” fortæller kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavn, Peter Goll.

Det betyder, at man trygt kan bestille flyrejser til og fra Storbritannien og at de mange danske virksomheder i England stadig kan komme nemt frem og tilbage.

”Vi har i Københavns Lufthavn været meget optaget af arbejdet for at få en nødplan for flytrafikken – dels i dialog med den danske regering, politikere og myndigheder og dels via EU og lufthavnenes internationale brancheorganisation ACI. At det er lykkedes er en virkelig god nyhed for danske virksomheder og rejsende. Det er ganske enkelt godt arbejde,” siger Peter Goll.

Luftbroen til London står stadig
Med i gennemsnit 31 afgange og 31 ankomster dagligt er London suverænt den største destination fra Københavns Lufthavn. Sidste år rejste 2,3 millioner passagerer på ruterne til London.

”Med 62 afgange og ankomster dagligt på ruten mellem København og London, har vi en regulær luftbro til den britiske hovedstad – og med nødplanen står den bro intakt,” siger Peter Goll.

Nødplanen adresserer også reglerne om sikkerhedstjek af passagerne. Ved en hård Brexit skulle alle rejsende fra Storbritannien udover paskontrol også igennem en helt ny sikkerhedskontrol, hvis de som transferpassagerer skulle skifte fly. Det ville give store udfordringer i alle EU-lufthavne.

Men med nødplanen fortsætter den såkaldte ”One-Stop Security”, så når man som transfer-rejsende har været igennem sikkerhedstjek i en britisk lufthavn, så behøver man ikke et ekstra tjek, når man ankommer fra Storbritannien til en EU-lufthavn.

Der er dog stadig mørke skyer i horisonten. Nødplanen for flytrafikken gælder foreløbig kun frem til 1. januar 2020.

”Målet er at nå en permanent aftale omkring flytrafik mellem EU og Storbritannien inden udgangen af 2019. Skulle det mod forventning ikke nås, så viser denne nødplan, hvor vigtig flytrafikken er – og at vi i givet fald nok skal finde en ny nødløsning, indtil den samlede aftale om Brexit er på plads,” siger Peter Goll.