Længere ventetider
Vi oplever i øjeblikket mange passagerer i lufthavnen. Det kan betyde længere ventetid end normalt. Kom derfor i ekstra god tid og vær forberedt med de nødvendige rejsedokumenter. Se guiden ”Kom godt afsted” her på cph.dk og få råd og vejledning til din rejse. Se guide her

11.10.2018

CPH-trafiktal: Flere flyver via København og ud i verden

September blev travl i Københavns Lufthavn. 2.791.961 passagerer rejste igennem terminalerne år. Væksten på 8,1% i transfer er drevet af de lange, direkte ruter.

Antallet af transferpassagerer vokser igen i Københavns Lufthavn. Samlet er der i årets første ni måneder fløjet 2.216.059 passagerer via Københavns Lufthavn og videre ud i verden - en vækst på 1,3% i forhold til samme periode sidste år.

Særligt i september var der mange transferpassagerer. Her voksede trafikken via CPH med 8,1% i forhold til samme måned sidste år.

"Ser vi bag tallene, så er det helt overvejende de lange, direkte ruter fra København til destinationer uden for Europa, der trækker væksten i transfer. Der er kort sagt stadigt flere, der flyver fra Nordeuropa via København og videre til vores mange destinationer i Nordamerika og Asien," siger adm. direktør Thomas Woldbye.

Vigtigt for knudepunktet CPH
SAS står for 80% af transfertrafikken i København, men flyselskaber som Norwegian, Air Canada og Air India er i år også med til at trække væksten i transfertrafikken.

"Det er vigtigt for vores position som internationalt trafikknudepunkt i Nordeuropa, at vi fortsat kan udvikle de lange ruter, så flest muligt vælger at flyve via København ud i verden frem for at flyve via f.eks. Paris, London eller Frankfurt," understreger Thomas Woldbye.

Københavns Lufthavn har i dag 37 interkontinentale ruter. Til december åbner en ny rute til Chengdu i Kina.

Samlet har der i årets første ni måneder været 23.317.168 rejsende igennem terminalerne - en vækst på 3,7% i forhold til samme periode sidste år.

I september voksede antallet af passagerer til 2.791.961. Det er 4,5% flere end samme måned sidste år.

På top 10-listen over destinationer i september er London stadig størst. I september rejste 189.593 på ruterne til den britiske hovedstad, en vækst på 2,9%. Malaga på den spanske solkyst er månedens højdespringer med en vækst på 7,6%.

Download Excel