15.05.2018

Ny rute mellem Pristina og København

Det tyske flyselskab, Germania, åbner en ny flyrute mellem Pristina i Kosovo og Københavns Lufthavn. Ruten åbner i slutningen af marts i år.

I slutningen af marts, åbner det tyske flyselskab, Germania, mellem København og Pristina i Kosovo. Flyselskabets genkendelige grønne og hvide Airbus A319 vil flyve mellem de to byer hver fredag.

I Københavns Lufthavn fremhæver kommerciel direktør, Peter Krogsgaard, den stigende interesse for at rejse til Balkan:

”Vi oplever en stigende interesse for at rejse til eksempelvis Balkan og Østeuropa. Derfor arbejder vi målrettet for at få flere direkte flyforbindelser til de områder. Vi har i et stykke tid talt med Germania om mulighederne for dem her i København, og vi er glade for, at de har set potentialet i ruten til Pristina”, siger Peter Krogsgaard.

Germania er flyselskabet, men det er det schweiziske selskab, Air Prishtina, der opererer ruten og sælger flybilletterne. De to selskaber har et tæt samarbejde om netop flyvninger til og fra Kosovo:

“Vi har samarbejdet med Germinia siden 2012 og begyndte at flyve fra Pristina til destinationer som Düsseldorf, München og Basel. Vores nye forbindelse mellem Pristina og København understreger vores arbejde med at skabe et rute-netværk, som svarer til vores kunders behov”, siger Leyla Ibrahimi, der er CEO i Air Prishtina.

Hos Germania fremhæver Claus Altenburg, der er Director of sales, at tidspunktet for opstarten er nøje udvalgt:

”Vi har talt med Air Prishtina og Københavns Lufthavn om en rute til Pristina i et stykke tid, og vi blev enige om, at foråret 2018 var det perfekte tidspunkt til at starte op”, forklarer Claus Altenburg.

Fakta

• Air Prishtina vil starte med at flyve en gang om ugen mellem Pristina i Kosovo til København. Første flyvning sker den 24. marts 2018.
  • Ruten vil blive betjent af Germina med et Airbus A319
  • Fra København vil der være afgang hver fredag kl. 17:20 med ankomst i Pristina (PRN) kl. 20:15. Samlet flyvetid 2t55m.
  • Pristina er hovedstad og største by i Kosovo. Der bor anslået godt 500.000 indbyggere i storbyområdet.
  • Pristinas lufthavn hedder "Aeroporti Ndërkombëtar i Prishtinës" (PRN) og ligger ca. 20 km udenfor Pristina i nærheden af byen Fushë Kosovë-Kosovo Polje. Lufthavnen er eneste internationale lufthavn i Kosovo.