15.05.2018

Flere kinesere på vej til Danmark: Air China åbner rute fra Beijing til CPH

Knap er det dansk-kinesiske turisme-år slut, før endnu en succes er i hus. Det kinesiske flyselskab Air China åbner i slutningen af maj en rute med fire ugentlige afgange mellem Beijing og København.

Flere års arbejde med at få flere ruter og bedre flyforbindelser mellem Kina og Danmark er ved at lykkes. Først med Cathay Pacific, der den 2. maj åbner en rute til Hongkong. Og nu med Air China, der åbner en rute fra hovedstaden Beijing.

"Air China starter direkte flyvninger mellem Beijing og København den 30. maj 2018. Når den nye rute lanceres, vil passagererne kunne komme komfortabelt til H.C. i Andersens eventyrland på 10 timer," skriver det kinesiske flyselskab i en pressemeddelelse.

Kinesisk turisme i rivende udvikling

Turismen er i rivende udvikling i verdens mest folkerige land. Dertil kommer, at Kina er også en af Danmarks vigtigste samhandelspartnere.

”Så det er en rigtig god nyhed, at Air China starter med fire ugentlige flyvninger mellem Beijing og København. Det vil styrke CPH som Nordeuropas førende internationale hub,” siger Københavns Lufthavns administrerende direktør, Thomas Woldbye.

Air China er medlem af Star Alliance ligesom SAS, der flyver til Beijing én gang dagligt alle ugens dage.

”Med flere gode selskaber på ruten til Beijing får turister og forretningsrejsende endnu bedre valgmuligheder. Vores erfaring er, at flere muligheder øger antallet af rejsende, så vi forventer en stigning i antallet af kinesiske rejsende til Danmark,” siger Thomas Woldbye.

Kinesisk-Dansk turisme-år har skabt opmærksomhed

Sidste år kom ca. 110.000 kinesiske turister til Danmark via Københavns Lufthavn. Med fire ekstra ugentlige direkte afgange fra Beijing er forventningen, at det antal vil vokse.

”Øget tilgængelighed er helt centralt for at styrke turisme- og erhvervsudviklingen i Greater Copenhagen,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, hvor det fælles ruteudviklingsprogram Global Connected er forankret.

”Mange gode kræfter har arbejdet for at tiltrække nye afgange fra Kina som led i det dansk-kinesiske turismeår, og med Air Chinas nye rute ser vi nu resultatet af en stærk, fælles indsats. En perfekt optakt til 2018, hvor København bliver medvært for Beijing Design Week,” siger Mikkel Aarø-Hansen.

Air China fremhæver også det nylige Kina-Danmark-år for turisme:

"København er Danmarks hovedstad og er fyldt med eventyrlig uskyld og livlig, idyllisk charme. Efter den officielle start på "Kina-Danmark-året for turisme vil kinesiske turister i stigende grad være begejstret for at rejse til Danmark", siger flyselskabet i en pressemeddelelse.

Kina en vigtig handelspartner for Danmark

I den globale økonomi vokser Kinas betydning i disse år – også for Danmark. I 2016 eksporterede Danmark varer og tjenesteydelser for omkring 40 mia. kr. og importerede varer for 43,7 mia. kr. Et af de nye store økonomiske vækstområder er turisme, fortæller Sune K. Jensen, der er fagleder for turisme i Dansk Industri.

”Det er positivt for både samhandlen og turismen, at der kommer endnu en rute. Det vil gøre det nemmere for danske og kinesiske forretningsfolk at mødes, ligesom vi vil kunne trække flere kinesiske turister til Danmark. Kina er allerede i dag det land i verden, hvor borgerne bruger flest penge på udlandsrejser,” siger Sune K. Jensen.

I dag overnatter kinesiske turister typisk 1-2 dage i Danmark på deres rundrejser. Målet er at få kineserne til at blive lidt længere.

CPH på Kinas "TripAdvisor"
I Københavns Lufthavn er der de seneste år arbejdet målrettet på at få kineserne til at føle sig vel modtaget i Danmark.

”Ud over skilte på kinesisk og en kinesisk version af vores CPH Airport-app er der også ansat særlige kinesisktalende guider,” fortæller Thomas Woldbye. Og det stopper ikke med det.

”For eksempel lancerer vi i løbet af foråret et samarbejde med DianPing, som er kinesernes pendant til TripAdvisor. Det skulle gerne få CPH og dermed Danmark og København endnu længere op på ønskelisten, når kineserne planlægger deres rejse til Europa”, siger Thomas Woldbye.

Fakta:

• Kinesere besøger typisk 3-5 lande på en 8-10 dages rundrejse med 1-2 overnatninger i Danmark.
  • Der blev i 2016 registreret ca. 220.000 kinesiske overnatninger i Danmark.
  • Statsejede Air China blev dannet i 1988, da regeringen opdelte det daværende CAAC i flere selvstændige selskaber.
  • Air China tæller flere end 50.000 ansatte, en flåde på omkring 400 fly og et stort rutenet i Kina og internationalt.
  • Er ligesom SAS medlem af Star Alliance.
  • Air China vil flyve med en Airbus A330-200, der har plads til 237 passagerer.
  • Afgang fra Beijing kl. 02.55 på mandage, onsdage, fredage og søndage med ankomst i Københavns Lufthavn samme dag lokal tid kl. 06.45.
  • Fra CPH flyves samme dage kl. 13.15 med ankomst i Beijing den følgende dag kl. 04.10 om morgenen.