Tårnby giver grønt lys til at CPH kan blive centrum for luftfragt

Tårnby Kommune vedtog i aftes den lokalplan, der kan åbne for et nyt erhvervseventyr med luftfragt i Københavns Lufthavn.  Dermed er projekt Airport Business Park for alvor i gang.

Skrevet den 30.08 2017

Der er store planer for det 150.000 m2 store område i Københavns Lufthavn ud til Øresund, som Tårnby kommune netop har givet mulighed for kan udvikles til en Airport Business Park.

Byggeriet vil betyde flere jobs, mere luftfragt og bedre muligheder for eksport af højværdivarer som fragtes med fly. Samtidig vil det give globale virksomheder mulighed for at placere sig lige ved lufthavnen.

Som en vigtig del af planen udvikles det lokale vejnet, så infrastrukturen omkring området kan følge væksten ift. udbygningen af lufthavnens østområde. For Tårnby Kommune har nødvendige investeringer i vejnettet været en forudsætning for at kunne give grønt lys til lokalplanen:

Bekymringen hos Tårnby kommune har været udsigten til øget trafik til og fra Kystvejen. Men den udfordring er blandt andet løst med beslutningen om, at forbedre den store rundkørsel ved Kystvejen, så det bliver nemmere at køre til og fra området, lyder det fra borgmester Henrik Zimino.

”Det har været vigtigt for Tårnby Kommune at undgå trafikkøer og få løst de trafikale udfordringer fra en kommende Airport Business Park.  Det har vi fået, så vi ser frem til at kommunen og lufthavnen kan udvikle det, der forhåbentlig kan blive et nordeuropæisk centrum for luftfragt,” siger borgmester Henrik Zimino.

Store ambitioner
Med den nye lokalplan kan Københavns Lufthavn nu invitere danske og udenlandske virksomheder til at udvikle en Airport Business Park på det 20 fodboldbaner store areal ved siden af det nuværende fragtområde.

”Vi har store ambitioner. Danmark kan blive nordeuropæisk centrum for luftfragt. Samtidig får vi mulighed for at kunne tiltrække globale virksomheder, der ellers placerer sig i og omkring andre europæiske lufthavne,” siger Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.

Passagerflyene er også afhængige af luftfragt
En af ambitionerne er at fordoble fragtkapaciteten fra 500.000 til 1.000.000 tons luftfragt årligt. Det er afgørende ikke blot for luftfragt-selskaberne, men også for passagerflyene.

”I dag udgør fragt i passagerflyenes lastrum omkring 10 procent indtjeningen på især de lange, oversøiske ruter. Derfor er luftfragt også afgørende når vi skal tiltrække nye flyruter til fjerne rejsemål,” understreger Peter Krogsgaard.

Fakta:

  • Airport Business Park vil kunne fordoble fragtkapaciteten i Københavns Lufthavn fra 500.000 tons i dag til 1.000.000 tons årligt.
  • Mere end 10% af indtjeningen på de lange, oversøiske flyruter kommer fra luftfragt i passagerflyenes lastrum.
  • Ved at skabe plads til endnu mere fragt understøtter Airport Business Park dermed også passagerruterne.
  • I 2016 rejste flere end 29 mio. gennem lufthavnen på en af lufthavnes 165 direkte ruter ud i verden, heraf 34 til destinationer uden for Europa.
  • Lufthavnen bliver udbygget massivt i disse år for at skabe plads til 40 mio. årlige passagerer. Udvidelsen koster op til 20 mia. kr.
  • Når CPH er udvidet til 40 mio. passagerer vil det skabe grundlag for ca. 9.000 flere faste job i lufthavnen.