05.12.2017

CPH i verdenseliten når det gælder ruteudvikling

Når det gælder samarbejdet med flyselskaberne om udvikling af nye flyruter, er Københavns Lufthavn fortsat i verdenseliten. Efter at have vundet både guld og sølv ved World Routes de senere år, er København også i år med på listen over verdens bedste.

Ved de årlige verdensmesterskaber i ruteudvikling er CPH for femte år i træk blevet nomineret som en af de bedste lufthavne ved World Routes konference i Barcelona til september.

Her samles tusinder af deltagere fra flyselskaber, lufthavne og turismeorganisationer for at holde møder og netværke. De sidste fire år har Københavns Lufthavn høstet to guld og en sølvmedalje og en top-fem placering i disciplinen ruteudvikling.

"Vi er stolte over at være nominerede for femte gang i træk - og det vel at mærke af vores vigtigste samarbejdspartnere, flyselskaberne," siger Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.

Baggrunden for nomineringen er blandt andet væksten på de lange, interkontinentale ruter. Her er der 34 direkte ruter fra København.

"Med flere frekvenser på eksisterende ruter og nye ruter til f.eks. Miami med SAS og Oakland med Norwegian har vi i et ganske svært marked haft en flot vækst på 10,9 procent i 2016 på de lange ruter og foreløbig 7,8 procent i år. Til september åbner den nye direkte rute med Air India til Delhi, så det ser ud til at væksten fortsætter," siger Peter Krogsgaard.

Han nævner også det tætte samarbejde omkring marketing og kampagner for de lange ruter.

"Vi har de senere år udviklet et godt samarbejde omkring marketing af ruterne på vores sociale medier og via vores CPH Advantage fordelsprogram, som flere end en halv million rejsende har tilmeldt sig," fortæller Peter Krogsgaard.

CPH er nomineret i kategorien "Lufthavne med 20-50 millioner passagerer". De andre fem nominerede er Athen, Dublin, Oslo og München og Vancouver.

World Routes konferencen i Barcelona løber fra 23.-29. september.