International hæder til CPH: Nordeuropas bedste lufthavn og bedst til Security

Københavns Lufthavn modtag tirsdag aften to priser fra det anerkendte Skytrax’ ”World Airport Awards”. Den danske lufthavn blev kåret til at være Nordeuropas bedste lufthavn og modtog samtidig prisen for at have verdens bedste sikkerhedskontrol.

Københavns Lufthavn blev tirsdag aften hædret med to priser ved de såkaldte World Airport Awards, der uddeles af Skytrax på baggrund af flere millioner passagerinterviews.

Lufthavnen blev hædret med prisen for at være ”Nordeuropas bedste lufthavn”, og det glæder lufthavnens administrerende direktør, Thomas Woldbye:

”De rejsendes oplevelse er alfa og omega for en lufthavn, og derfor glæder det mig utrolig meget, at det netop er de rejsende, der giver os denne fornemme placering som den bedste lufthavn i Nordeuropa. Vi har som mål at være Nordeuropas foretrukne lufthavn, og denne pris er med til at vise, at vi er godt på vej,” siger Thomas Woldbye og fortsætter:

”Vi udbygger lufthavnen markant i disse år, og det kan naturligvis påvirke rejseoplevelsen, når der pludselig står byggevægge, store kraner og larmende maskiner i lufthavnen, men vi forsøger konstant at tage hensyn og begrænse generne for de rejsende, og det vil vi også gøre i de kommende år, så vi kan fastholde et positivt image blandt de rejsende.”.

Bedst til sikkerhedskontrol

Skytrax-priserne uddeles på baggrund af over 13 millioner spørgeskemaer, hvor rejsende er blevet bedt om at vurdere flere end 550 lufthavne over hele verden. Og de rejsende, der har vurderet CPH, har givet lufthavnens sikkerhedskontrol topkarakter og dermed en placering som den bedste i verden:

”Det er en pris, som vi er ekstremt stolte af. Vi ved, at oplevelsen af sikkerhedskontrollen er noget af det vigtigste for de rejsende, og derfor har vi skarpt fokus på at sikre en positiv oplevelse. Vi havde i løbet af 2016 udfordringer med ventetider, men en jætteindsats fra særligt medarbejderne i Security har været med til at vende billedet, og prisen fra Skytrax er i høj grad en anerkendelse til medarbejderne for deres indsats,” siger Thomas Woldbye.

”Vi er i gang med en kæmpe ombygning af sikkerhedskontrollen, som bliver dobbelt størrelse, når den står færdig i senere i 2017. Det er vores håb, at de rejsende også fremover vil opleve, at de får en særligt god service i vores sikkerhedskontrol.”.

Edward Plaisted, der er CEO for Skytrax, ønsker CPH tillykke med priserne:

“Vi lykønsker Københavns Lufthavn med dens dobbelte succes ved at vinde disse to meget vigtige kundetilfredshedspriser. Det understreger, hvordan Københavns Lufthavn fortsætter med at hæve serviceniveauet, når den vinder prisen for både bedste sikkerhedsproces og Nordeuropas bedste lufthavn. Sikkerhedsprocessen i lufthavne er et af de områder, hvor lufthavne konkurrerer mest intenst, og det er et flot resultat, Københavns Lufthavn opnår,” udtaler han.

Skytrax’ World Airport Survey anerkendes bredt som en af branchens førende benchmarks. Den vurderer 550 lufthavne over hele verden og er baseret på spørgeskemaer udfyldt af rejsende. Undersøgelserne er gennemført fra juli 2016 til februar 2017 og er baseret på 13,82 mio. spørgeskemabesvarelser med spørgsmål om alt fra check-in, ankomst, transfer, shopping, security, paskontrol og afgang. Skytrax er uafhængig af de undersøgte lufthavne.

Top 10 for ”Best Airport Security Processing for 2017” er:

1 København

2 Tokyo Haneda