Blue Air klar til at indtage København

De rejsende i Københavns Lufthavn får i dag endnu et flyselskab at vælge mellem. Blue Air er navnet. Ruten går til Torino i Norditalien. Til juni åbner selskabet endnu en rute, denne gang til Bukarest.

Blue Airs Boeing 737-500 letter for første gang her mandag formiddag fra København med kurs mod Torino i Norditalien. Dermed har de rejsende i Københavns Lufthavn fået et helt nyt selskab at flyve med – og nye destinationer at vælge mellem.

Allerede til juni åbner Blue Air endnu en rute fra København – denne gang til Rumæniens hovedstad, Bukarest. Hos Blue Air er den kommercielle direktør, Tudor Constantinescu, glad for de foreløbig to nye ruter:

”Vi har haft kig på det danske marked i et stykke tid,” siger han.

Tættere på Norditalien
Til Torino vil Blue Air flyve tre gange om ugen med en 120-sæders Boeing 737-500. Der vil være afgange mandag, onsdag og lørdag.

”Skandinavien er en mere og mere populær destination for italienske rejsende, særligt for rejsende fra Piemonte-regionen. Derudover har vi identificeret en stor efterspørgsel fra det storkøbenhavnske område efter rejser til Torino,” siger Tudor Constantinescu.

Samme erfaring har Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.

”Vi oplever en stor vækst i antallet af italienske turister, der rejser til Danmark. Og så vil den nye Blue Air-rute til Torino betyde, at man om sommeren hurtigt vil kunne nå ud til populære kystbyer som Savona, San Remo og Genova – og om vinteren komme hurtigt til en række attraktive skidestinationer i de italienske og franske Alper,” siger Peter Krogsgaard.

”Og så er der jo lige Torinos stolthed – det berømte fodboldhold Juventus,” tilføjer han.

Blue Air udvider
Den næste Blue Air-rute åbner til juni mellem København og Bukarest med tre ugentlige afgange – mandag, onsdag og fredag – med et Boeing 737-400-fly med 162 sæder. Og det er måske ikke den sidste Blue Air-rute fra København.

”Med et stort opland, en stærk økonomi og et pulserende byliv er København i vore øjne en oplagt første destination i Danmark, og vi håber at udvide med endnu flere ruter i den kommende tid. Det er en vigtig styrkelse af vores position på det nordiske marked,” siger Tudor Constantinescu.

Fakta:

• Blue Air har hovedbase i Rumæniens hovedstad, Bukarest, samt en større base i norditalienske Torino. Selskabet har også baser på Cypern, i Liverpool samt tre andre steder i Rumænien.
  • Blue Air flyver til 50 destinationer i 13 europæiske lande. Dertil kommer en række indenrigsdestinationer.
  • 3,6 mio. rejsende var i 2016 om bord på Blue Airs flåde af foreløbig 24 Boeing 737-fly.
  • Selskabet blev etableret i 2004 og er i dag Rumæniens største flyselskab.