Nyt hotel og konferencecenter i Københavns Lufthavn

Der skal bygges et nyt hotel med 500 værelser og et stort konferencecenter i Københavns Lufthavn. Københavns Lufthavne A/S er gået i samarbejde med den skandinaviske hoteloperatør Nordic Choice Hotels om projektet, der kan være med til at tiltrække nye konferencer, kongresser og internationale arrangementer til Danmark.

Der kommer både flere flyrejsende turister og forretningsrejsende til Danmark i disse år. I 2016 steg antallet af rejsende i Københavns Lufthavn med knap 10%, og flere end 29 mio. mennesker rejste gennem lufthavnen. Den store vækst betyder også en stigende efterspørgsel efter hotelværelser og konferencefaciliteter i lufthavnen, og derfor har CPH indgået et partnerskab med den internationale hoteloperatør Nordic Choice Hotels om at bygge et helt nyt hotel i lufthavnen:

”Vi bygger lufthavnen markant ud for at kunne rumme op til 40 mio. rejsende om året. Det handler især om at skabe mere plads – både til fly og passagerer. Men der er også brug for hotel- og konferencekapacitet, og derfor er jeg meget glad for, at det er lykkedes os at finde en partner, der har stor international erfaring med at udvikle og drive hoteller i verdensklasse, og med hvem vi har kunnet skabe en fælles vision,” siger Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavne A/S.

Det nye hotel bliver en del af den nordiske hotelkoncern Nordic Choice Hotels og bliver en del af Comfort Hotel-kæden. Hotellet vil blive bygget på Ellehammersvej ved siden af det nuværende Hilton hotel. Hotellet bliver direkte forbundet med både metro, tog og lufthavn.

“Københavns Lufthavn har i mange år haft et ønske om et hotel mere til at supplere det eksisterende high-end-hotel. Derfor er vi glade for at have indgået en aftale med lufthavnen om at bygge et helt nyt hotel med 500 værelser. Det nye hotel bliver en del af vores ’cool’ bed & breakfast-kæde Comfort Hotel, og dermed kommer vi til at drive to hoteller, der henvender sig til hver sin kundegruppe. På den måde sikrer vi både et bedre og bredere hoteludbud i lufthavnen,” siger Petter A. Stordalen, ejer af Nordic Choice Hotels.

Nyt konferencecenter kan tiltrække internationale gæster

Det nye hotel vil ud over 500 værelser også indeholde et nyt, moderne møde- og konferencecenter på 3.000 m2.

”København tiltrækker allerede i dag en række internationale møder og konferencer. En væsentlig forklaring er, at det er meget let at komme til København fra hele verden. Vi har 165 ruter ud i verden, og uanset om mødedeltagerne kommer fra Midtjylland eller Miami, er det let at komme hertil. Men det er ikke nok, at det er let at komme hertil. Der skal også være faciliteter til at kunne tiltrække møder, produktlanceringer, kongresser og så videre. Dette projekt er med til at gøre København endnu mere attraktiv som destination, ligesom det vil skabe mange nye arbejdspladser, både i forbindelse med byggeriet og efterfølgende, når hotellet går i drift,” siger Thomas Woldbye.

Tårnby Kommune huser lufthavnen og dermed også det nye byggeri. Borgmester Henrik Zimino siger:

”Det er absolut spændende og ambitiøse planer, der nu skal føres ud i livet. De nye hotel- og konferencefaciliteter er en naturlig følge af den vækst, vi ser i lufthavnens aktiviteter i disse år. Jeg glæder mig selvfølgelig også over skabelsen af de mange nye arbejdspladser og investeringerne og til, at vi kan byde de mange nye gæster og besøgende velkommen.

Vi har gennem alle årene haft et godt samarbejde mellem kommunen og lufthavnen, og den udvikling vil fortsætte. I mange sammenhænge er det jo sådan, at når det går godt i og omkring lufthavnen, så går det også godt i Tårnby Kommune.”

Nordic Choice Hotels driver i dag flere end 190 hoteller og har 13.000 ansatte, og Petter A. Stordalen ser store perspektiver i aftalen:

”København er allerede en internationalt meget efterspurgt konferenceby, og med opførelsen af et ca. 3.000 m2 konferencecenter kommer vi til at styrke det udbud endnu mere. Og med lufthavn, motorvej og jernbane lige uden for døren – og strategisk beliggende midt imellem de to hoteller – kan man ikke finde en stærkere og mere central placering for en international konference,” siger Petter A. Stordalen.

Ud over det nye hotel opgraderes det nuværende Hilton hotel i Københavns Lufthavn. Hotellets drift overtages af Nordic Choice Hotels, der driver det videre under Clarion-brandet.

Den samlede investering i nybyggeri og opgradering er på ca. 800 mio. kr.

Fakta om det nye Comfort Copenhagen Airport Hotel

• Nordic Choice Hotels og Københavns Lufthavn opfører et nyt hotel i Københavns Lufthavn.
  • Det nye hotel vil blive en del af Comfort Hotel-kæden og vil få 500 værelser.
  • Sammen med det nye hotel bygges en konferencefacilitet på 3.000 m2.
  • Det nye hotel og konferencefacilitet vil efter planen være klar til at blive taget i brug i 2020.
  • Det samlede budget for byggeriet vil være ca. 800 mio. kr.
  • Når det nye hotel og konferencecenter er opført, vil Petter Stordalens ejendomsselskab, Strawberry Fields, opnå en ejerandel på 40% af de to hoteller og konferencecenteret. CPH ejer den øvrige andel.

Om Nordic Choice Hotels

Nordic Choice Hotels er en af Nordens største hotelkoncerner med 190 hoteller og 13.000 medarbejdere i Skandinavien og Baltikum. Selskabet markedsfører kæderne Comfort Hotel, Quality Hotel og Clarion Hotel samt 21 fritstående hoteller. Alle hoteller er miljøcertificerede efter ISO 14001.

Petter Anker Stordalen (f. 1962) er en norsk hotelejer, ejendomsudvikler og investor. Han blev direktør for et storcenter i Trondheim som 24-årig og åbnede sit første hotel som 34-årig. I løbet af 10 år voksede det hotel til at blive en af Nordens førende hotelkoncerner under navnet Nordic Choice Hotels.

Om Københavns Lufthavn

Københavns Lufthavn er Nordens største lufthavn. I 2016 rejste flere end 29 mio. gennem lufthavnen på en af lufthavnens 165 direkte ruter ud i verden, heraf 36 til destinationer uden for Europa. Lufthavnen bliver udbygget massivt i disse år for at skabe plads til 40 mio. årlige passagerer. Med udvidelsen investerer lufthavnen op til 20 mia. kr. Investeringerne i hotelbyggeriet ligger ud over denne beløbsramme.

Hent billede i høj opløsning af visualisering af hotelprojektet her.