Københavns Lufthavn blandt verdens bedste til at skaffe nye flyruter

Flyselskaber fra hele verden har for fjerde år i træk placeret Københavns Lufthavn i verdenseliten, når det gælder udvikling af nye flyruter. Det skete i dag på luftfartskonferencen World Routes i kinesiske Chengdu.

Københavns er for fjerde år i træk blevet kåret som en af verdens bedste til ruteudvikling. Det skete på verdens største luftfartskonference - World Routes Chengdu i Kina - hvor flyselskaber fra hele verden valgte CPH som en af verdens bedste lufthavne til ruteudvikling i kategorien ”Lufthavne med mellem 20 og 50 mio. passagerer”.

Det danske hold af ruteudviklere med ruteudviklingschef Morten Mortensen i spidsen modtog anerkendelsen her til eftermiddag dansk tid. Og han understreger, at anerkendelsen af CPH’s ruteviklingsarbejde er vigtig:

”Hver eneste flyrute skaber tilgængelighed, vækst og arbejdspladser i Danmark. Her er et godt samarbejde med flyselskaberne afgørende. Og det er jo netop flyselskaberne, der endnu engang har placeret os i verdenseliten, når det gælder ruteudvikling.”.

Alle flyruter skaber vækst
Juryen bag prisen bed blandt andet mærke i den markante vækst i Københavns Lufthavn. Alene i årets første seks måneder rejste 13,7 mio. passagerer gennem lufthavnen, en vækst på 11%.

Ser man længere tilbage, har Københavns Lufthavn i perioden 2005-2015 øget Danmarks bruttonationalprodukt med ca. 31 mia. kr. og skabt grundlaget for tusindvis af nye arbejdspladser.

Fra 2005 til 2015 har Københavns Lufthavn tiltrukket 56 nye ruter. Sammen med øget trafik på de eksisterende ruter har det styrket lufthavnens bidrag til Danmarks internationale tilgængelighed med mere end 50% målt på baggrund af den internationale luftfartsorganisation, IATA's, connectivity-indeks. Det fremgår af en undersøgelse fra DAMVAD Analytics.

Morten Mortensen understreger, at de mange nye ruter blandt andet har givet danskerne og danske virksomheder direkte adgang til nye destinationer som Toronto, Los Angeles, Shanghai og Dubai, der ikke tidligere kunne nås med direkte flyruter fra København.

”Samtidig er Danmark rykket op på listen over interessante rejsemål for rigtig mange, i takt med at vi får åbnet nye flyruter. Alene i årets første kvartal steg antallet af turister, der fløj til Københavns Lufthavn, med mere end 27% sammenlignet med samme kvartal sidste år,” siger han.

Flyselskaberne bag kåringen
Hos teamet af ruteudviklere er der stolthed over udmærkelsen:

”Det er en anerkendelse af det gode samarbejde, vi har med flyselskaberne, og en klar indikation på, at vores analyser, rutedata og forslag til udvikling af nye og eksisterende ruter er særdeles brugbare for selskaberne,” siger Morten Mortensen.

Den 22. World Routes konference afholdes i Chengdu. Her mødes 3.000 repræsentanter fra 300 flyselskaber, 700 lufthavne og 130 turismeorganisationer for at diskutere og forhandle ruteudvikling.