Historisk sommer i Københavns Lufthavn

Knap 3 millioner mennesker rejste gennem Københavns Lufthavn i juli, hvilket er det højeste antal nogensinde på én måned. Der var 9,6 procent flere rejsende i juli i år sammenlignet med juli sidste år.

Det våde sommervejr fik mange danskere til at pakke kufferten og sætte kursen mod sydens sol i år. Knap 3 millioner mennesker rejste gennem Københavns Lufthavn i juli måned, hvilket er 9,6 procent flere end samme måned sidste år – og ny rekord: Aldrig før er så mange mennesker rejst gennem lufthavnen på én måned.

”At have knap tre millioner passagerer igennem lufthavnen på én måned er væsentligt over forventningerne på nuværende tidspunkt. Vi udvikler lufthavnen til at kunne rumme 40 millioner årlige passagerer, og dette er en væsentlig milepæl på den rejse, som skal bringe yderligere vækst til Danmark. Det høje antal sommerrejsende vidner både om, at Danmark er et attraktivt ferieland for mange, og at danskerne i høj grad har valgt at rejse udenlands i sommerferien. Mange har valgt de kendte destinationer i Sydeuropa, men den største stigning ser vi på de lange, interkontinentale ruter. Her er der 10 procent flere rejsende end i juli sidste år”, forklarer Thomas Woldbye, der er administrerende direktør i Københavns Lufthavn.

Sammenlignet med sidste sommer er der åbnet en række nye langdistanceruter fra Københavns Lufthavn, bl.a. til Boston, ligesom flere selskaber i dag flyver med større fly og har flere afgange.

Europa-trafikken vokser med 9,5 procent, og her fremhæver Thomas Woldbye især den store vækst til de populære sommerdestinationer i Spanien:

”Danskerne er glade for at rejse til Spanien i sommerferien, og i år kan vi se, at trafikken til Palma er steget med knap 30 procent og til Malaga med knap 40 procent sammenlignet med juli sidste år. Der er naturligvis mange årsager til, at så mange flere rejser hertil i år, men den senere tids uro i eksempelvis Tyrkiet har formodentlig betydet, at mange danskere har valgt i stedet at tage til blandt andet Spanien i år”, siger Thomas Woldbye.

År til dato er trafikken i Københavns Lufthavn steget med 10,7 procent og i alt 16.693.074 er rejst igennem lufthavnen i årets syv første måneder.

Download MS Excel-fil