God start på året for Københavns Lufthavn

Københavns Lufthavne A/S (CPH) fik en god start på 2016 med en fremgang i antallet af passagerer på 13,4%. Det stigende antal passagerer medførte en stigning i både omsætning og resultat før skat. CPH fastholder sine forventninger til året.

Antallet af passagerer steg med 13,4% i årets første kvartal sammenlignet med samme kvartal i 2015. Dermed nåede passagertallet op på 6.106.197 rejsende gennem lufthavnen, hvilket gjorde kvartalet til det travleste første kvartal i Københavns Lufthavns historie.

Det er især den internationale trafik, der driver væksten i vejret. Den europæiske trafik steg således 14,4%, og den interkontinentale trafik steg 11,2%.

”Vi har haft en meget høj passagervækst i første kvartal. Det skyldes bl.a. at markant flere udenlandske rejsende er fløjet hertil til gavn for den økonomiske vækst i hele Danmark,” siger Thomas Woldbye, adm. direktør, Københavns Lufthavne A/S.

Regnskabet for første kvartal påvirkes samtidig positivt af en stærk fremgang på parkeringsproduktet primært som følge af flere svenske parkanter, samt reducerede omkostninger pr. passager. Kvartalets resultat før skat, korrigeret for særlige forhold, er på DKK 304,2 mio., og er dermed 24,7% over niveauet for samme kvartal 2015.

Høj vækst i international trafik

CPH er i skarp konkurrence med de andre europæiske hub-lufthavne om at tiltrække nye ruter og passagerer, og derfor er det vigtigt konstant at øge den interkontinentale trafik. Siden første kvartal forrige år er der åbnet en række nye interkontinentale ruter, ligesom der er realiseret flere frekvenser og indsat større kapacitet på flere ruter.

”Vi arbejder målrettet på at tiltrække nye ruter og udvikle dem, vi allerede har. I marts åbnede SAS en ny rute til Boston i USA, og i december indsatte Emirates eksempelvis en daglig afgang mellem CPH og Dubai med verdens største passagerfly Airbus 380. Nye lange ruter og øget kapacitet på eksisterende ruter er med til at styrke CPH som et internationalt knudepunkt”, forklarer Thomas Woldbye.

Den europæiske trafik styrkes især af en række nye ruter, som har øget antallet af turist- og forretningsrejsende til Danmark. Her er det især selskaber som easyJet og Ryanair, der er med til at øge antallet af tilrejsende. I marts påbegyndte det ungarske lavprisselskab Wizz Air sin første flyvning mellem CPH og Skopje, og annoncerede samtidig en ny rute til Sofia fra juni.

Højt investeringsniveau fastholdes

CPH investerede i 2015 mere end DKK 1,1 mia. og fortsætter i 2016 med et meget højt investeringsniveau. Således er der i årets første kvartal påbegyndt udbygning af den centrale sikkerhedskontrol og udvidelse af Terminal 2, ligesom der er foretaget en række renoveringer af standpladser og busfaciliteter. I første kvartal investerede lufthavnen i alt DKK 165,0 mio.

”Vi investerer hele tiden i at udvide og udvikle lufthavnen. Udvidelsen af den centrale sikkerhedskontrol, som vi satte i gang her i marts, vil både give mere plads til passagererne og samtidig udvide antallet af kontrolspor, så kapaciteten øges fra de nuværende 18 til i alt 24. Dette vil være med til at sikre, at det høje serviceniveau og de korte ventetider kan fastholdes,” siger Thomas Woldbye.

Fremgang i de ikke-aeronautiske aktiviteter

De ikke-aeronautiske aktiviteter er ligeledes steget. Omsætningen på dette område steg således med 8,2%, hvilket især skyldes en omsætningsstigning på 13,4% for parkeringsaktiviteterne. Endvidere steg omsætningen fra shopping centret med 5,6%.

Fastholder forventninger

Forventningerne til trafikvækst, resultat før skat og investeringer i anlægsaktiver er uændret i forhold til udmelding den 1. marts 2016.

Læs fondsbørmeddelelsen her (PDF)

Hent billede i høj opløsning af Thomas Woldbye her.

Hent billede i høj opløsning af Københavns Lufthavn her.