Flere turister rejser til København

Flere og flere får øjnene op for Danmark som ferieland. I årets første kvartal steg antallet af turister, der fløj til Københavns Lufthavn, med mere end 27 procent sammenlignet med samme kvartal året før. De mange turister skaber vækst og arbejdspladser i Danmark.

Flere end en halv million turister fløj til Københavns Lufthavn i årets første kvartal. Dermed steg antallet af turister, der rejste til og fra København på ferie med 117.000 svarende til 27,2 procent. Det viser en ny analyse, som Københavns Lufthavn har foretaget.

Antallet af rejsende gennem lufthavnen i årets første tre måneder lå på 5.767.665, hvilket er 14,4 procent højere end samme kvartal sidste år. Og en væsentlig del af væksten kan altså tilskrives en stor stigning i antallet af turister, der rejser til Danmark via Københavns Lufthavn.

I Københavns Lufthavn glæder administrerende direktør Thomas Woldbye sig over den store vækst i antallet af turister, der rejser til Danmark:

”Danmark er rykket op på listen over interessante rejsemål for rigtig mange i takt med, at vi får åbnet nye flyruter. Vi har de senere år arbejdet intenst for at tiltrække nye ruter og øget udvalget af selskaber, bl.a. i samarbejde med Wonderful Copenhagen og de øvrige partnere i ruteudviklingsprogrammet Global Connected. Og i dag har vi mere end 150 direkte ruter og mange daglige afgange," siger Thomas Woldbye.

”Turisme er en af de store indtægtskilder for et land som Danmark, og der er fortsat et stort potentiale for øget vækst. Vores prognoser fortæller, at den internationale lufttrafik i Europa vil vokse med ca. 50 procent frem mod 2035, og her satser vi benhårdt på at få hentet en stor del af væksten til Danmark. Derfor udbygger vi lufthavnen, så vi kan have op mod 40 millioner rejsende om året de kommende år,” forklarer Thomas Woldbye.

Ifølge Wonderful Copenhagen er antallet af overnatninger i hele Greater Copenhagen-området steget i første kvartal sammenlignet med samme periode sidste år. I første kvartal af 2016 var der i hovedstadsregionen en vækst i overnatninger på 9,2 pct. i forhold til første kvartal sidste år - en fremgang på knap 146.000 til i alt over 1,7 mio. overnatninger.

Wonderful Copenhagens opgørelse viser, at det især er rejsende fra USA, UK, Tyskland, Spanien og Italien, der kommer flere af, og særligt UK leverer mange af de nye overnattende og er i dag den største internationale leverandør af overnatninger i hovedstaden. Billedet understøttes af den massive vækst i antallet af rejsende til og fra London/CPH. I årets tre første måneder rejste mere end 568.000 mellem CPH og London, hvilket er 26,8 procent flere end samme periode sidste år.

Turismen bidrager årligt - alene i hovedstadsregionen - med en turismeøkonomisk omsætning på 38 mia. kr. og skaber beskæftigelse til omkring 44.000 borgere. Fremgangen i turismen skaber derfor glæde hos Wonderful Copenhagen:

"Fortsætter første kvartals flotte fremgang i turismen, runder hovedstaden i år for første gang 10 mio. overnatninger. Det betyder både mere forretning for turisterhvervet og at flere kan komme i arbejde i hovedstadsregionen," siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, og fortsætter.

"Fremgangen i turismen skyldes ikke mindst, at der er kommet flere direkte flyruter til København. Direkte ruter fra strategisk vigtige markeder er afgørende for fortsat vækst i turismen, hvad end det gælder traditionelle ferieturister, krydstogtgæster eller kongresdeltagere. Det kan vi bl.a. se på antallet af turister fra USA, hvor vi de seneste år - i regi af Global Connected - har markedsført os som destination i forbindelse med nye ruter."

Læs analysen her (PDF)

Yderligere oplysninger:

Københavns Lufthavn: Pressechef Kasper Hyllested, tlf. 22 99 33 49 eller kasper.hyllested@cph.dk

Wonderful Copenhagen: Head of Corporate Communication Uffe Hartmann, tlf.: 2173 9890 eller ufh@woco.dk