Udvider sikkerhedskontrollen for 250 millioner kroner

En investering på 250 millioner kroner skal fordoble arealet i sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn. Det skal gøre rejseoplevelsen så ustresset som muligt med forudsigelige ventetider og mere lys og plads. Den markante udbygning er en milepæl i planen om at vokse fra 25 til 40 millioner passagerer.

Pladsen foran sikkerhedskontrollen mellem Terminal 2 og 3 i Københavns Lufthavn vil det næste års tid være en travl byggeplads. Første sal i den eksisterende bygning skal gøres 20 meter bredere, så arealet i den centrale sikkerhedskontrol kan fordobles.

Administrerende direktør Thomas Woldbye kalder udvidelsen af sikkerhedskontrollen helt afgørende for at kunne fastholde korte ventetider og god service. Samtidig er byggeriet til en kvart milliard kroner en vigtig milepæl i lufthavnens plan om at kunne vokse fra 25 til 40 millioner passagerer.

”Sikkerhedskontrollen er en vital del af passagernes rejse igennem lufthavnen, og det skal være en god rejse,” understreger Thomas Woldbye.

Ventetid under 5 minutter

"Vi har konstant fokus på service og ventetid. For de rejsende skal sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn være kort og forudsigelig. Når vi fordobler arealet og bygger fire ekstra spor, bliver der skabt mere plads, lys og luft omkring sikkerhedskontrollen, så turen igennem bliver så ustresset som muligt,” siger Thomas Woldbye.

Med det nye byggeri vil sikkerhedskontrollen få ekstra 1.800 kvadratmeter og i alt 24 spor – mod 16 spor for et par år siden.

60 ekstra medarbejdere
Lufthavnen introducerede i januar også en pendlerpakke med fokus på forudsigelige ventetider. Blandt andet er der i år ansat 60 ekstra medarbejdere i sikkerhedskontrollen.

”Det sidste halve år har vi reduceret ventetiden i sikkerhedskontrollen med yderligere 28 procent. Det betyder at langt hovedparten af de rejsende er igennem på under fem minutter og alle kan regne med at vente under 15 minutter," siger Thomas Woldbye.

"Det kommer ikke af sig selv. Derfor investerer og udbygger vi, så lufthavnen kan fortsætte med at holde ventetiderne nede og det høje serviceniveau oppe i takt med de stigende passagertal”, siger han.

En del af en større vækstplan
Samtidig med udvidelsen af sikkerhedskontrollen bliver også en del af Terminal 2 udvidet med 1.800 kvadratmeter for at skabe ekstra plads til passagerne.

Og det er der en god grund til. Københavns Lufthavn har vokseværk med flere ruter og passagerer.

”Målet er at udbygge i takt med væksten i antallet af passagerer og nye ruter. Og det gør vi. Alene sidste år gennemførte vi en omfattende renovering og udvidelse af den ene af vores hovedbaner, vi udvidede Terminal 2 og vi udbyggede Finger C, der håndterer de største fly på de lange interkontinentale ruter. Alt sammen store og komplekse byggeprojekter,” siger Thomas Woldbye.

100 nye byggejobs i projektet
Projekterne i lufthavnen betyder mange arbejdspladser i bygge- og rådgivningsbranchen. Alene udbygningen af Sikkerhedskontrollen skaber cirka 100 jobs det næste halvandet år. Og det kan mærkes i lufthavnens hjemkommune, Tårnby, fortæller Borgmester Henrik Zimino.

”Arbejdspladserne, aktiviteterne og den internationalisering som følger af lufthavnen er til stor gavn for Tårnby. Det er uden sammenligning den største arbejdsplads her i kommunen, og også i tilknytning til lufthavnen er der ganske mange beskæftigede,” siger Henrik Zimino, der torsdag den 31 marts tager første spadestik til byggeriet.

Og byggerierne i lufthavnen stopper ikke med udvidelsen af sikkerhedskontrollen. Alene i 2015 voksede antallet af passagerer med en million til 26,6 millioner. Endnu en rekord. Og væksten ser ud til at fortsætte.

”Vi har en klar plan for, hvordan vi skal udbygge lufthavnen i takt med væksten. Og da væksten ser ud til at forsætte, så kan vi forvente, at der kommer flere store byggerier i de kommende år,” siger Thomas Woldbye.

• Allerede til maj i år åbner to nye spor i det centrale sikkerhedstjek
  • Omkring sommeren 2017 åbnes yderligere fire spor, så der i alt vil være 24.
  • Sikkerhedskontrollen og Terminal 2 udvides med hver 1.800 kvadratmeter. Dertil bygges kælder og kontorer på anden etage.
  • Projektet giver job til omkring 100 byggearbejdere i halvandet år.
  • Sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn er indenfor de seneste 3 år blevet kåret som verdens bedste 2 gange.
  • Siden årsskiftet har den gennemsnitlige ventetid i sikkerhedskontrollen været 4 minutter og 29 sekunder.
  • Mens udbygningen står på vil passagerne kunne følge med på byggepladsen, der kommer til at fylde en stor del af området foran den østligste del af Terminal 2.
  • Parkering og afsætningen er flyttet området til det nye ”Kiss & Fly” i parkeringshuset P4 lige foran Terminal 2. Her er der også 15 minutters gratis korttidsparkering.
  • 73.000 passagerer kommer igennem lufthavnen på en almindelig rejsedag. På de travleste dage omkring 90.000.