Københavns Lufthavn: Slår sidste års rekord i november

Allerede ved udgangen af november havde flere fløjet via Københavns Lufthavn end hele sidste år. I november var der 5,2% flere rejsende end samme måned sidste år, og det bringer det samlede antal rejsende i 2016 op på knap 27 mio.

Københavns Lufthavn havde i 2015 rekordmange rejsende, da 26,6 mio. rejste gennem lufthavnen. I år er væksten fortsat, og det betyder, at sidste års rekord allerede blev slået i november. I alt er 26.963.608 rejst gennem lufthavnen i årets første 11 måneder, hvilket er 9,3% flere end i samme periode 2015.

I november rejste 2.176.356 gennem lufthavnen, hvilket var 5,2% flere end samme måned i 2015. Dermed fortsætter de høje vækstrater, som Københavns Lufthavn har oplevet gennem hele året:

”Vi havde en flot vækst sidste år, og det er blevet endnu mere markant i år. Københavns Lufthavn er en af de hurtigst voksende lufthavne i Europa, og det skyldes ikke mindst, at vi har været gode til at tiltrække nye ruter, ligesom flere flyselskaber har udvidet deres kapacitet enten med flere afgange eller større fly. Vi har en målsætning om at skabe en lufthavn med plads til 40 mio. rejsende årligt, og vi er godt på vej. Derfor investerer vi op til 20 mia. kr. i udbygning af lufthavnen i de kommende år,” siger Thomas Woldbye, der er administrerende direktør for Københavns Lufthavn.

Det er særligt de lange, interkontinentale ruter, der oplever stor vækst. I november rejste 31.236 flere uden for Europa fra Københavns Lufthavn, hvilket var 15,2% flere end samme måned sidste år. Det betyder, at der i år har været 11,2% flere rejsende på de lange ruter.

”De interkontinentale ruter til destinationer uden for Europa er afgørende for Københavns Lufthavn som knudepunkt, og derfor lægger vi stor vægt på at tiltrække nye ruter. Da 2015 sluttede, havde vi 32 lange ruter; i år er vi nået op på 36. Når der åbner nye, direkte ruter til fjerne destinationer, så kommer der også flere rejsende, og alene i november i år var der 15,2% flere end samme måned sidste år,” forklarer Thomas Woldbye.

London var i november igen den største destination med flere end 210.000 rejsende. År til dato er det samlede passagertal steget med 9,3%. Indenrigstrafikken er steget 6,3%, europatrafikken 9,2% og den interkontinentale trafik 11,1%.

Trafikstatistik - Københavns Lufthavn - november 2016

Hent data i MS Excel-format