Flyv direkte til Kiev fra København

Ukraines hovestad, Kiev, bliver atter direkte forbundet med Danmark. Det sker, når Wizz Air til næste sommer åbner en ny flyrute, der bliver selskabets tredje fra CPH.

Den 26. august næste år åbner det ungarske flyselskab, Wizz Air, sin tredje rute til Københavns Lufthavn. Her begynder selskabet nemlig at flyve direkte mellem Ukraines hovestad, Kiev, og Københavns Lufthavn. Kiev er i dag ikke serviceret, og derfor glæder Peter Krogsgaard, der er kommerciel direktør i Københavns Lufthavn, sig over den nye rute:

”Der er hvert år mange tusinde, der rejser indirekte mellem Kiev og København, og derfor er vi naturligvis glade for, at man fremover kan flyve direkte. Det giver store tidsbesparelser for vores passagerer, når man ikke skal mellemlande, men kan flyve direkte, og derfor arbejder vi hårdt på at udvide vores rutenetværk. Vi har i dag flere end 160 ruter og er dækket rigtig godt ind i Europa, og med ruten her til Ukraine får rejsende ud af Københavns Lufthavn endnu bedre mulighed for at flyve direkte til en af Europas vigtige hovedstæder”, siger Peter Krogsgaard.

Kiev er den største by i Ukraine og ligger i den centrale del af landet ved bredden af floden Dnepr. Byen har 2,8 mio. indbyggere og den er dermed den ottende største by i Europa.

Kiev er et vigtigt center for industri, videnskab, uddannelse og kultur i Østeuropa. Der findes et betydeligt antal af højteknologiske industrivirksomheder, højere uddannelsesinstitutioner samt flere verdenskendte historiske monumenter i byen.

Wizz Air vil flyve tre gange om ugen på tirsdage, torsdag og lørdage.  På de dage vil der være afgang fra Københavns Lufthavn kl. 18:55 med ankomst i Kiev-Zhulhany-lufthavnen kl. 22:10. Returflyvningen foregår samme dag kl. 17:05. Wizz Air benytter et Airbus A320-200 fly med plads til 180 passagerer til ruten.

Tidligere på året åbnede Wizz Air ruter til både Skopje og Sofia. det ungarske selskab er Europas fjerdestørste lavprisflyselskab og har de seneste 12 måneder transporteret 22,4 mio. passagerer. Selskabet har 25 baser, der især er placeret i det østlige Europa.

Fakta om Wizz Air

• Ungarske Wizz Air blev dannet i 2003. Har hovedsæde i Budapest Liszt Ferenc International Airport og en stor afdeling i Genève i Schweiz.
  • Råder over 64 Airbus 320 og 321 fly, der betjener flere end 100 destinationer i 38 lande, primært i Østeuropa
  • Har bestilt yderligere 147 Airbus 321 fly frem til 2024.
  • Har hidtil fløjet primært fra mindre lufthavne i Østeuropa, men har i dag ruter fra Gatwick og Luton ved London, fra en række mindre lufthavne i Sverige og Norge
  • Flyver i dag ruter mellem CPH og Skopje samt Sofia.