Nyt samarbejde om færre flyforsinkelser i CPH og Europa

Et endnu tættere samarbejde mellem flyselskaber, flykontrol, groundhandlere og Københavns Lufthavn skal mindske antallet af forsinkede fly til gavn for ikke mindst passagerne. 

20.10.2016

Der er trafikkøer i det europæiske luftrum. Det betyder flyforsinkelser – ikke mindst i de travle sommermåneder.

Efter flere års planlægning har Københavns Lufthavn nu udrullet et stort EU-initiativ, der samlet skal sikre en mere effektiv og rettidig afvikling af flytrafikken i hele Europa.

A-CDM hedder projektet: Airport Collaborative Decision Making. Det gennemføres i en række europæiske lufthavne i disse år.

“Målet med det komplekse A-CDM-samarbejde er egentlig ganske enkelt: færre forsinkede afgange og flere ankomster til tiden. Det gavner ikke blot passagerne, men også flyselskaberne og de groundhandling-selskaber, der på vegne af flyselskaberne står for f.eks. check-in, boarding og håndtering af baggage i lufthavnen,” siger driftsdirektør i Københavns Lufthavn Kristian Durhuus.

Et stort puslespil 
Købehavns lufthavn er der dagligt mere end 700 ankomster og afgange – et stort puslespil, der kan være svært at få til at gå op, når der er for mange forsinkelser.

For hele puslespillet og informationskæden omkring en flyrejse er meget kompleks – fra piloten til kontroltårnet til lufthavnen og til de groundhandlere, der skal stå klar til at tage imod ankommende passagerer og bagage – og være klar med check-in-personale og bagagemandskab, når fly skal afsted, fortæller teknisk direktør i Københavns Lufthavn Christian Poulsen.

”Med A-CDM samler vi al relevant information om hver enkelt flyrejse i et fælles cloudbaseret IT-system. Det betyder, at flyselskab, flykontrol, groundhandlere og lufthavnen konstant har adgang til samme opdaterede information om alle flyrejserne. Det vil gøre planlægningen og udnyttelsen af ressourcerne langt bedre – både ved ankomster og afgange,” siger Christian Poulsen.

Og det virker. I Heathrow Lufthavn er antallet af forsinkede afgange faldet med 20% efter indførelsen af A-CDM-systemet.

Og så betyder det højere fælles informationsniveau, at der kan planlægges bedre. Det har reduceret omkostninger for flyselskaber og groundhandlere med 10%.

Også et problem at komme for tidligt
Et fly i fast rutefart i Europa kan på en enkelt dag skulle nå 4-6 flyvninger. Her kan blot en enkelt forsinkelse akkumulere sig i løbet af dagen, så flyet ikke kan nå at flyve alle ruter og dermed mister både penge og passagerer.

A-CDM handler dog ikke blot om forsinkelser, men også om rettidighed. Det er ofte et lige så stort problem, når et fly ankommer før tid.

Måske er alle medarbejderne hos groundhandlerne optaget med at tage sig af andre fly. Og ganske ofte er den planlagte gate i lufthavnen ikke klar.

”Det kan forsinke alle led i den store operationelle rejsekæde i lufthavnen. Derfor er der f.eks. indført en ny procedure, så de fly, der ankommer til tiden, betjenes først. Princippet kaldes 'best planned, best served',” fortæller Christian Poulsen.

Det komplekse A-CDM-projekt tager typisk mindst fire år at gennemføre. I København er det lykkedes på to et halvt år.

TEKNISK FAKTA
• Systemet er cloudbaseret og udviklet af Amadeus.
• Det omfatter dels en kompleks Sequence Manager, der optimerer afgange og ankomster og brugen af banerne.
• Og dels en A-CDM-portal, der sikrer opdatering i realtid af trafikken til alle: flyselskaber, lufthavn, flykontrol og de groundhandlere, der håndterer flyene på landjorden og står for check-in og bagage.
• Målet er at reducere flyforsinkelser og understøtte EUROCONTROLs bedste praksis.