Nye flyruter skaber flere turismejob i Danmark

Danmark er blevet et mere attraktivt ferieland de seneste ti år. Det har fået antallet af turister, der flyver til Danmark, til at vokse – og med dem følger nye arbejdspladser og større vækst. En ny analyse fra DAMVAD Analytics viser, at væksten i flyrejsende har skabt 6.400 turisme-job i Danmark fra 2005-2015. 

19.10.2016

Hver eneste gang en amerikansk turist sætter sig på et fly i New York, Miami eller Boston for at flyve til København, klinger kasseapparaterne i den danske turistbranche: Hoteller, restauranter, kulturinstitutioner, forlystelsesparker, attraktioner og alle de øvrige dele af turistbranchen i hele Danmark tjener udenlandsk valuta hjem til landet, når turisterne kommer her.

En ny analyse fra DAMVAD Analytics sætter konkrete tal på, hvor mange job, væksten i antallet af flyrejsende turister har skabt de senere år. Analysen viser, at der i 2015 var 4,5 millioner turister, der fløj til Danmark via Københavns Lufthavn. Det er 1,8 mio. flere end i 2005 svarende til 67 % flere. Denne vækst i de udenlandske flyrejsende har skabt 6.400 fuldtidsjob i den danske turismesektor i perioden.

”Vi ved, at en ny flyrute giver flere udenlandske turister i Danmark. Derfor er vi også glade for, at vi i Københavns Lufthavn er lykkes med at tiltrække flere nye ruter i de seneste år. De mange nye ruter er med til at tiltrække flere turister til de danske rejsemål og bidrager til vækst og jobskabelse i turismesektoren. Det er en af de meget positive effekter, som vi historisk har set med udviklingen af nye ruter i Københavns Lufthavn, og som vil forstærkes yderligere i de kommende år i takt med realiseringen af vores plan om at vokse fra 25 til 40 mio. passagerer om året,” siger Thomas Woldbye, der er adm. direktør i Københavns Lufthavn.

Københavns Lufthavn har gennem de senere år aktivt arbejdet for at tiltrække nye flyruter. I løbet af de seneste ti år er antallet af langdistanceruter fordoblet, og det er i dag muligt at flyve direkte fra København på flere end 35 ruter udenfor Europa. Senest åbnede SAS en direkte rute til Miami i slutningen af september, og tidligere på året åbnede både SAS og Norwegian begge ruter til Boston.

Hos Norwegian, der er det næststørste flyselskab i Københavns Lufthavn, har man også bemærket den store stigning i interessen for at besøge Danmark. Og her peger man på, at der er stort potentiale, men også at det kræver en stærk indsats fra politisk hold at få åbnet flere flyruter i fremtiden:

”Norwegian har allerede nu fløjet 400.000 amerikanske turister på vores direkte langdistanceruter mellem USA og København. På mange ruter fra USA til Danmark ligger vi i øjeblikket på godt 30 procent amerikanske rejsende, mens vi på enkelte vestkystruter er helt oppe på omkring 50 procent amerikanere. Fra Københavns Lufthavn ser vi interesseret på nye destinationer både mod øst og vest. Men for at vi kan åbne nye ruter østover, må vi have de samme rettigheder som vores konkurrenter, hvilket ikke er tilfældet i dag. Med politisk hjælp til at sikre lige konkurrencevilkår kan vi bidrage til at øge tilgængeligheden og bringe mange flere turister til Danmark,” siger Daniel Kirchhoff, der er informationschef for Norwegian i Danmark.

Væksten fortsætter i 2016

Antallet af turister, der flyver til Danmark, er fortsat med at vokse i 2016. Alene i første halvdel af 2016 fløj 1,3 mio. turister til Københavns Lufthavn. Dermed steg antallet af turister, der fløj hertil på ferie med 183.267 svarende til en vækst på omkring 16 procent.

Turisterne kom i første halvår især fra Europa, men der er også stor vækst i antallet af turister, der kommer fra USA for at besøge Danmark. I første halvår af i år var der en markant vækst i antallet af flyrejsende turister fra Storbritannien (30 pct.) og USA (19 pct.).

En del af forklaringen på denne vækst hænger tæt sammen med udviklingen i antal ruter og flysæder til København, der udbydes af flyselskaberne.

Fra 2012 til 2016 er antallet af ruter fra København til Nordamerika eksempelvis steget fra 5 til 13, og alene i 2016 er der åbnet tre nye ruter til USA, ligesom sædekapaciteten på ruterne til USA i første halvår af 2016 er vokset med omkring 22 pct. sammenlignet med samme periode året før.

De amerikanske turister har altså både fået flere ruter og langt flere sæder at vælge imellem, når de kigger efter flyrejser til Danmark.

”For amerikanere var Danmark tidligere lidt besværligt at komme til. Ofte skulle man skifte fly mindst én gang undervejs, og så var det nok lettere eksempelvis at tage til Paris eller London. Men i takt med, at vi har fået ruter til endnu flere destinationer og langt flere afgange på hver rute, er Danmark blevet langt mere tilgængeligt, og det får også endnu flere til at rejse hertil”, forklarer Thomas Woldbye, der understreger at lufthavnen aktivt arbejder for at få endnu flere nye ruter:

”Der er stadig et meget stort potentiale for at få hentet endnu flere turister til Danmark, og en væsentlig nøgle til det er luftfarten. Hyppige og direkte ruter til flere lande, gør det let og hurtigt at komme til Danmark, og er en afgørende nøgle i forhold til at tiltrække flere turister”, siger Thomas Woldbye.

Flere turister betyder flere overnatninger

At flere udenlandske turister skaber vækst og arbejdspladser i Danmark viser også tal fra Wonderful Copenhagen. Antallet af overnatninger i både hovedstadsområdet og hele Greater Copenhagen er steget i første halvår sammenlignet med samme periode sidste år.

Overnatningstallene for første halvår 2016 viser, at der i hovedstadsregionen var en vækst i overnatninger på 4,8 pct. i forhold til første halvår 2015. Ser man på de enkelte nationaliteter, har hovedstaden en markant vækst i antal overnattende gæster fra Storbritannien og USA i første halvår.

”Nye flyruter til Københavns lufthavn er centrale for turismeudviklingen i hovedstadsregionen og i Danmark. Og med en vækst i overnatninger på 4,8 pct. i første halvår er hovedstadens turisme nu i fuld gang med sit 7. vækstår i træk. Det betyder mere forretning for turisterhvervet i hovedstadsregionen, der årligt omsætter for over 37 mia. kr. og skaber 43.000 helårsjobs," siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

Yderligere oplysninger:

Hent notat "Nye flyruter skaber flere turismejob i Danmark"

Hent analyse-notat fra DAMVAD Analytics "Analyse af forholdet mellem flyruter i Københavns Lufthavn og beskæftigelse i turismesektoren"

Københavns Lufthavn: Pressechef Kasper Hyllested, tlf. 22 99 33 49 eller kasper.hyllested@cph.dk eller CPH Presse 32 31 28 00.

 Wonderful Copenhagen: Head of Corporate Communication Uffe Hartmann, tlf. 21 73 98 90 eller ufh@woco.dk