Nu bliver det lettere at aflevere kæresten i lufthavnen

Fremover bliver det lidt lettere at sætte svigermor, kæresten eller kammeraten af i Københavns Lufthavn – uden at skulle parkere bilen. Lufthavnen udbygger nemlig det såkaldte ”Kiss & Fly”-anlæg, der samtidig flyttes ind under tag. 

25.01.2016

En stor ombygning af parkeringshuset P4 er netop sat i gang i Københavns Lufthavn. Her introduceres to "Kiss & Fly"-kørebaner til hurtig afsætning og en række nye korttidsparkeringspladser til dem, der er til længere farvelkram. Et tiltag, der skal sikre fortsat høj effektivitet i takt med et stigende passagertal.

- Vi ved, at mange bliver kørt i bil til lufthavnen af familie og venner. Nogle vil gerne følge passagererne helt ind og vinke farvel, mens mange blot siger hurtigt farvel i bilen. Det er den sidste gruppe, der nu får en bedre service. Vores "Kiss & Fly"-service er populær, og derfor udvider og forbedrer vi den. Samtidig flytter vi det ind under tag i stueetagen af parkeringshuset P4, der ligger langs Terminal 2. Det betyder, at de nuværende "Kiss & Fly"-baner lukkes, og man fremover skal køre til P4 i stedet, siger Marie-Louise Lotz, der er passagerchef i Københavns Lufthavn, og fortsætter:

- Vi anlægger to særlige "Kiss & Fly"-kørebaner inde i parkeringshuset P4. De er målrettet dem, der bliver sat af i farten. Her kører billisterne i række uden mulighed for overhaling eller parkering, da der kun er én kørebane. De, der ønsker længere tid til kys og kram, kan i stedet benytte en af de 68 korttidsparkeringspladser, der også bliver skabt i den ombyggede stueetage af P4-parkeringshuset, eller de kan vælge en af lufthavnens øvrige parkeringspladser, hvor de første 15 minutter altid er gratis i de terminalnære parkeringsanlæg, siger Marie-Louise Lotz.

Med ombygningen vil lufthavnen kunne håndtere op til 500 køretøjer i timen i "Kiss & Fly", som forventes at være spidsbelastningen på de travleste dage i løbet af ti år. Ombygningen giver således plads til stigende trafik i takt med et stigende passagertal – også på de store rejsedage, hvor flere end 90.000 passagerer går gennem lufthavnen dagligt.

Byggeriet er gået i gang og forventes afsluttet i slutningen af februar.

Fakta:

  • Alene i 2015 havde lufthavnen mere end 26,6 mio. passagerer, hvilket gør den til Skandinaviens største. I 2015 var der 1 mio. flere passagerer end året før igennem lufthavnen.
  • 34 procent af passagererne kommer til lufthavnen i bil, 2 procent bruger bus, 24 procent tager toget, 29 procent vælger metro og 11 procent tager en taxi (dec. 2015).
  • Målsætningen i CPHs vækststrategi, Expanding CPH, er, at Københavns Lufthavn skal vokse, så man på sigt kan håndtere 40 mio. passagerer årligt.
  • CPH investerede 1 milliard kroner i udbygning, ombygning og optimering af lufthavnens faciliteter i 2015. Forventningen er, at samme niveau holdes i 2016.
  • På en gennemsnitlig dag er der 70.000 rejsende gennem Københavns Lufthavn, mens der på store rejsedage er flere end 90.000 passagerer gennem lufthavnen på en dag.