Taxibranchen klar med bedre service fra Københavns Lufthavn

Mødet med en taxichauffør er ofte udenlandske turister og forretningsrejsendes første møde med Danmark. Det skal være et godt møde, mener taxibranchen. Derfor skal der i samarbejde med Københavns Lufthavn fuld fokus på kundeservice. 

29.09.2015

Når hovedstadens taxiselskaber og Københavns Lufthavn sammen indfører et helt nyt Taxi Management System den 5. oktober, kommer der skærpet fokus på den gode service.

Hvert år ankommer flere end fire millioner turister og forretningsfolk til Københavns Lufthavn – mange af dem tager en taxi ind til byen eller til de store konferencer på f.eks. Bella Center.

”Uanset hvem man er, eller hvor man kommer fra, skal taxikunderne altid kunne forvente en ren taxi og en venlig, velklædt og serviceminded chauffør, der er klar til at hjælpe med f.eks. bagagen. Det nye Taxi Management System i lufthavnen vil styrke branchens fokus på god service, ” siger Trine Wollenberg, direktør i Dansk Taxiråd.

Nyt Taxi Management System
Service er en væsentlig del af det kommende Taxi Management System, der på mandag indføres i lufthavnen. Her skal alle taxier i fremtiden have en BroBizz og køre igennem en bom for at komme ind og hente kunder.

For fremtiden vil en taxichauffør kunne miste retten til at hente kunder i lufthavnen fra 12 timer til en hel uge, hvis reglerne om god service ikke bliver efterlevet. I yderste konsekvens kan man miste retten permanent.

”Når det er sagt, så indføres der samtidig et bonussystem, hvor den bedste service belønnes med op til 500.000 kroner om året. Målet er ikke at straffe nogen men at få endnu større fokus på god service. Det er jo det branchen skal leve af, ” siger Trine Wollenberg.

HORESTA: Taxikunderne skal i centrum
 Hos HORESTA ser direktør Katia Østergaard store perspektiver i det nye Taxi Management System og ikke mindst det nye servicekoncept.

”HORESTA’s medlemmer har mange gæster, der benytter taxi og som første gang stifter bekendtskab med taxibranchen, når de ankommer til København via Lufthavnen. Det er derfor helt afgørende, at oplevelsen af en service med kunden i centrum allerede starter, når vores gæster forlader lufthavnen på bagsædet af en taxi. Vi hilser derfor dette tiltag velkommen, da det øger fokus på den gode service,” siger Katia Østergaard.

HORESTA arbejder også sammen med taxibranchen om det såkaldte NICE-projekt, der skal udmønte sig i langt bedre service for turisterne i hovedstaden.

”Her flugter det nye Taxi Management System i lufthavnen utrolig flot med NICE-projektet. Vi kan ikke løbe fra, at Danmark er et dyrt land. Derfor er god service ekstra vigtig, hvis Danmark skal have del i den vækst og de tusinder af arbejdspladser, som turismen trækker med til landet,” siger Katia Østergaard.

Ros fra lufthavnen til Taxibranchen
I Københavns Lufthavn roser kommunikationsdirektør Henrik Peter Jørgensen samarbejdet.

”Vi har samarbejdet med taxiselskaberne i lang tid for at finde en god løsning, der både øger servicen, letter trafiktrykket i lufthavnen og samtidig styrker branchen.  Og det er lykkedes med det nye Taxi Management System. Så herfra er der stor ros til taxiselskaberne,” siger Henrik Peter Jørgensen.

FAKTA

•  De fire store taxiselskaber i hovedstaden står bag det nye Brobizz-baserede taxi-system sammen med Københavns Lufthavn
•  Der køres knap 1 million taxiture fra lufthavnen årligt
•  Med systemet vil antallet af taxier i lufthavnen blive doseret efter passagerprognoserne for at reducere ventetid
• Ambitionen er, at ventetiden for taxier, der skal hente kunder, bliver halveret fra de nuværende 42 minutter til i gennemsnit 20 minutter. Det vil spare chaufførerne for ca. 330.000 timer i kø årligt
• Afsætning af passagerer vil fortsat være gratis for taxiselskaberne - også for selskaber der opererer uden for Region Hovedstaden og som derfor ikke er en del af det nye system
• Københavns Lufthavne A/S tjener ikke på det nye system.